אדם בסביבתו, כהן הדת האב סאבא חאג', אעבלין29 בינואר 2024

מרבית מסעותיי בארץ בחורף 2024 מוקדשים, בעיקר, לשנים מיזמים.

המיזם הראשון, אדם בסביבתו , צילום אדם אותו אני מכיר במקום בו הוא חי ו/או פועל.

המיזם השני, "המיעוט הנוצרי בישראל"  שמטרתו ללמוד ולהכיר את מקומות היישוב בהם מתגוררות הקהילות של הנוצרים הערבים בישראל.

תיעוד זה משלב בין שני מיזמים אלה ועניינו האב סאבא חאג', כהן הדת של הקהילה הנוצרית ערבית המשתייכת לכנסייה היוונית אורתודכסית המתגוררת ביישוב אעבלין שבגליל התחתון המערבי.

מיקום אעבלין

אעבלין היא מועצה מקומית שהוכרזה בשנת 1960

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נכון לסוף נובמבר 2023 (אומדן), מתגוררים באעבלין 13,941 מתוכם 57.9% הם מוסלמים ו- 42.1% הם נוצרים.

בעבר מרבית אוכלוסיית אעבלין הייתה נוצרית

לאעבלין חשיבות במסורת הקתולית המקומית, מפני שבו נולדה הקדושה הנזירה הכרמליטית מאריה בוארדי.

הקהילה הנוצרית הגדולה באעבלין משתייכת לכנסייה היוונית אורתודוכסית והיא מונה כ-5,000 מאמינים.

הכנסייה של הקהילה היוונית אורתודוכסית הא כנסיית מאר ג'אריאס (ג'ורג הקדוש) הנמצאת בגרעין בכפר.

צילום יצחק איתן

הכנסייה נבנתה, כנראה בשלהי המאה השמונה עשרה או ראשית המאה התשע עשרה.

בשנת 2010 הכנסייה הורחבה ונעשו בה עבודות שיפוץ ושימור.

על קירותיה מתנוססים ציורי קיר מרהיבים שצוירו ע"י אמן יווני בסגנון ביזנטי מיוחד.

תיעוד זה מהווה סיכום המפגשים עם אבונה סאבא חאג' בשני מיזמים אלה שנעשו במהלך שנה וחצי (מאי 2022 – ינואר 2024) ולפיכך, הוא משלב בתוכו גם צילומים מהעבר.

האב סאבא חאג' נשוי לרנין ולהם שני ילדים הבן ג'ודי והבת חלא.

הוא נולד באעבלין בשנת 1972, אביו ג'ודי חאג' ואימו רנייה חאג'

אבונה סאבא חאג' ואביו

אבונה סאבא ואימו

אבונה סאבא חאג' ורעייתו רנין

אבונה סאבא למד בבית ספר יסודי באעבלין ועבר ללמוד תיכון בסמינר סנט גוזף בנצרת (1990).

למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים  (1992 – 1996).

בתקופת לימודיו באוניברסיטה היה פעיל חברתי ובין היתר הדריך בחוג סיירות של ילדים יהודים וערבים של החברה להגנת הטבע.

את ההתמחות עשה בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בשנת 1997 הוסמך כעורך דין ועבד במקצוע כשכיר ולאחר מכן כעצמאי.

בשנת 2005 בעקבות אירועים אישיים, חלה תפנית בחייו, הוא התקרב יותר לדת ופעל בכנסייה.

בשנת 2011 מונה להיות דיין בבית הדין הכנסייתי האורתודוכסי בעכו,

בשנת 2013 הוסמך  ככהן דת נוצרי אורתודוכסי ומאז, הוא כהן הדת, ובעצם ראש הקהילה היוונית אורתודוכסית באעבלין, שכנסייתה, כאמור, היא כנסיית מאר ג'אריאס.

אבונה סאבא חאג' פעיל גם במסגרות בין דתיות (יהודים, מוסלמים ודרוזים) בגליל שפועלות לקירוב לבבות בנושאי שלום ואחווה.

את האב סאבא חאג' הכרתי באביב 2022. אז, חברי יואל שדה (מצפה אביב) חיבר בינינו ויחד הם תכננו את ביקור באעבלין שנערך ב-30 במאי 2022.

האב סאבא חאג' תאם את המפגשים עם האנשים שנפגשנו, הוא הוביל אותנו בביקור ביישוב וארח אותנו בכנסיית קהילתו וראו אעבלין שבגליל התחתון המערבי, היישוב והפן הנוצרי שלו

מזכרת עם החברים בביקור

בעקבות הביקור שוחחנו אודות המיזם "המיעוט הנוצרי בישראל".

ב-12 ביוני 2022, בזמן חג פנטקוסט, אבונה חאג' הזמין אותי להשתתף ולהדריך בטיול של קהילתו בירושלים.

אבונה סאבא חאג' עם אנשי קהילתו בתצפית הר הצופים בירושלים

בהמשך, לבקשתי הוא הסכים לסייע בתיאום ביקורים במקומות מוספים.

ב- 23 ביוני 2022 הוא תיאם ביקור נוסף ויחד איתו יצאנו ליום ביקור ארוך במספר קהילות בגליל המערבי.

חלקו הראשון כלל ביקור בקהילות היווניות אורתודוכוסיות והיווניות קתוליות במכר וג'דידה שבעבר היו שני כפרים נפרדים והיום הם רשות מונציפאלית אחת וראו כנסיות הקהילות הנוצריות ביישוב ג'דידה – מכר שבגליל המערבי

מזכרת מביקור בקהילה היוונית -קתולית בג'דידה שם אותנו אנשי הקהילה מר גדעון ואטפה וגב' אניסה ואטפה

מזכרת מביקור בכנסייה היוונית – אורתודוכסית בג'דידה

יחד עם כהן הדת אבונה מקריורס  ג'רייס של הקהילה היוונית – קתולית בכפר מכר

מזכרת מביקור בכנסייה היוונית – קתולית בכפר מכר

אבונה סאבא עם עמיתו אבונה יעקובוס אבו עקל מכפר יאסיף, כהן הדת של הקהילה היוונית אורתודוכסית בכפר מכר

מזכרת מביקור בכנסייה היוונית אורתודוכסית בכפר מכר

חלקו השני היה ביקור בכנסייה היוונית אורתודוכסית בשעב שהיום לא מתגוררים נוצרים ערבים הכנסייה בשעב, יישוב שלא מגוררים בו נוצרים

מזכרת מביקור בכנסייה היוונית אורתודוכסית בשעב

בשער הכנסייה היוונית אורתודוכסית בשעב, אבונה סאבא חאג' עם עמיתו אבונה נאסר קאסיס תושב ג'דידה האחראי על הכנסייה ומשמש גם כהן דת של הקהילה היוונית אורתודוכסית בבעינה,

"אם אין קמח אין תורה", פותחים שולחן בסוף היום הביקור בג'דידה, מכר ושעב

ב-19 בדצמבר 2022 לקראת חג המולד על פי הזמנתו של אבונה סאבא חאג' הגעתי עם כמה חברים לאעבלין.

יחד איתו הגענו  למתחם הכנסיות בגרעין הכפר  וסביבתן.

במשך כשעתיים וחצי, אולי יותר, הסתובבנו בין החוגגים, תושבי הכפר ואורחים מהיישובים בסביבה וראו אעבלין, חגיגות חג המולד, דצמבר 2022

אבונה סאבא חאג' עם אנשי קהילתו

אבונה סאבא חאג' מפליא בשירת מזמורי חג על פי המסורת הביזנטית המזרחית העתיקה

בראשית שנת 2023 פגשתי את אבונה סאבא חאג' פעמיים בנצרת במעונו של דודו ארכימנדריט אבונה אמיל שופאני.

הפעם הראשונה הייתה ב-11 מרס 2023 שהגיע לביקור עם הוריו לאחר ששוחחתי עם שיחה ארכימנדריט אבונה אמיל שופאני על מתווה הספר שאכתוב על הקהילות הנוצריות הערביות בעקבות מיזם הביקורים.

הפעם השנייה הייתה ב-22 ביוני 2023 בפגישה שקיימתי עם ארכימנדריט אבונה אמיל שואפני בה שוחחנו על הפרקים הראשונים של הספר. שאבונה סאבא חאג הצטרף למפגש, דיברנו על תוכנית להמשך ביקורים והתקדמות במיזם.

ב-7 בספטמבר 2023 יצאנו עם אבונה סאבא חאג' למספר קהילות שטרם הגעתי אליהן בשלושה יישובים בגליל שכבר ביקרתי בהם: כפר כנא, תורען ותרשיחא.

התחלנו בכפר כנא במנזר היווני – אורתודוכסי

אבונה סאבא חאג' עם אבונה ארכימנדריט בנדיקטוס שנר ראש המנזר היווני אורתדוכסי בכפר כנא

מזכרת מהביקור במנזר כפר כנא

המשכנו והגענו ל טורען לכנסיית הקהילה היוונית -אורתודוכסית

מזכרת מהביקור בכנסייה היוונית אורתודוכסית בתורען שם אירחו אותו מר רשאד ריאד בשארה נציג ועד העדה האורתודוכסית וסולימאן בשאשרה החבר בעדה.סיימנו ב תרשיחא  בכנסיות הקהילות היוונית – קתולית והיוונית – אורתודוכסית

מזכרת מביקור בכנסייה היוונית קתלית שם אירחה אותנו הנזירה האחות סלבא השייכת למסדר הנזירות האיטלקי "שני לבבות הקדושים" Religiose dei Sacri Cuori di Gesu a Maria

מזכרת מהביקור במעון הנמצא במנזר הצמוד במנזר עם הנזירות איטלקיות ממסדר Sisters of St. Dorothy, Daughters of the Sacred Hearts

מפגש עם אבונה כהן הדת של הקהילה היוונית אורתודוכסית בתרשיחא

מזכרת מהביקור בכנסייה היוונית אורתודוכסית בתרשיחא.

ביום ראשון 28 בינואר 2024 הגענו יצחק איתן ואני לביתו של אבונה סאבא באעבלין ומשם נסענו לכנסייה.

נכחנו במשך כל תפילת יום ראשון, ועד כמה שניתן היה, צלמנו במהלכה והתמקדנו בעיקר, באבונה סאבא חאג' .