רמלה, עמותת העדה האורתודוכסית ובית הספר האורתודוכסי שבבעלותה26 ביוני 2024

 

באביב 2019 התחלתי במסע אישי להכרת מקומות היישוב של הנוצרים אזרחי מדינת ישראל שמרביתם ערבים.

 

בחורף 2023, המשכתי בישורת האחרונה של המסע בהכרת הפן הנוצרי של העיר נצרת.

 

בימים אלה אני ממשיך בסיכום מסע בכתיבת ספר המציג את מה שלמדתי וראיתי במהלכו וראו הנוצרים הערבים במדינת ישראל – הקדמת הספר וריכוז הביקורים במקומותיהם

 

בקיץ 2024 נותרו מעט מקומות שטרם הגעתי אליהן.

 

ביום שני 24  ביוני 2004 בשעת הצהרים הגעתי לרמלה לביקור בקמפוס בית הספר האורתודוכסי למדעים וטכנולוגיה.

 

ביקור זה נועד להשלים את הסיור המקיף בעיר שנערך באוקטובר 2021 בהובלת ד"ר שמעון גת וראו רמלה, החותם הנוצרי שבעיר העתיקה והוא גם המשך המסע להכרת בתי הספר הכנסייתיים בישראל.

רמלה היא עיר היסטורית והיחידה בארץ ישראל שהוקמה על ידי הערבים המוסלמים במאה השמינית.

 

מאז הקמת המדינה רמלה היא עיר מעורבת.

 

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נכון לסוף אפריל 2024 (אומדן), מתגוררים ברמלה 82,053 תושבים מתוכם והתפלגות האוכלוסייה בה היא כדלקמן: יהודים ואחרים 72.9% מזה יהודים 70.7%, ערבים 27.1% מתוכם מוסלמים 22.6% ונוצרים 4.5%.

 

מאז ייסודה, התקיימה ברמלה קהילה נוצרית.

 

רמלה לפי האמונה והמסורת הנוצרית שהתקדשה בימי הביניים, היא "רמה" העיר בה התגורר יוסף הרמתי שיחד עם נקדימון קברו את ישוע לאחר צליבתו.

 

בתקופת המנדט האוכלוסייה הנוצרית היוותה כ-20% מאוכלוסיית העיר.

 

היום הנוצרים מונים כ-3,700 נפש

 

מרבית הנוצרים החיים ברמלה משתייכים לכנסייה היוונית אורתודוכסית. הנוצרים הערבים האחרים ברמלה משתייכים לכנסייה הלטינית ומיעוטם לכנסייה היוונית קתולית, לכנסייה המרונית, לכנסייה האנגליקנית ועוד פחות לכנסייה הבפטיסטית. בעיר נמצא גם שריד של הקהילה הארמנית.

 

בביקור זה הייתי אורחו של מר פאייז מנסור שהוא יו"ר העמותה של העידה האורתודוכסית ברמלה ושמה הרשמי הוא אגודת ג'ורג'יוס הקדוש האורתודוכסית ברמלה (ע"ר) 

 

בית הספר האורתודוכסי למדעים וטכנולוגיה רמלה הוא בבעלות עמותת העדה האורתודוכסית בעיר.

 

מאז הביקור ברמלה בשלהי שנת 2021 לא הצלחתי ליצור קשר עם מי מאנשי הקהילה האורתודוכסית ברמלה.

 

רק לפני מספר שבועות הצלחתי ליצור את הקשר ב"שיטה הישראלית המקובלת: חבר מביא חבר": ידידי גורג' קרקר מלוד הפנה אותי לעו"ד מוסא ויקטור והוא הפנה אותי למר פאייז מנסור. 

 

בתחילה, כמו בכל המפגשים, בקשתי ממר פאייז מנסור  שיספר על עצמו.

מר פאיז מנסור נולד בשנת 1950 ברמלה וגדל בעיר.

 

מוצא משפחתו מנצרת אליה הגיעו במאה השמונה עשרה מעבר הירדן.

 

הוא למד בבית יסודי ברמלה ובבית הספר תיכון הערבי אורתודוכסי בחיפה.

 

המשיך ולמד בסמינר מורים בחיפה ואחר למד לתואר ראשון לימודי מזרח תיכון וערבית באוניברסיטת תל אביב .

 

מספר שנים מאוחר יותר, למד לתואר באוניברסיטת ליברפול, ונושא עבודת הגמר (תיזה) היה הפערים בין מערכת החינוך היהודית והערבית.

 

היום פאיז מנסור הוא גמלאי של משרד החינוך אחרי עבודה כמורה ומנהל במשך 35 שנים במספר מוסדות: בית הספר הממלכתי הערבי ברמלה, בית הספר הערבי הממלכתי האזורי רמלה -לוד, ביה"ס היסודי ממלכתי בשכונת ג'ואריש, חטיבת הביניים נווה ירק והיה גם ובבית ספר השלום בנווה שלום.

 

בנוסף לעבודתו בתחום החינוך היה שליח ציבור והיה חבר במועצת העיר רמלה בשנים 2004 -2016.

 

קודם, בין השנים 1971 – 1990 היה חבר הנהלת אגודת העידה האורתודוכסית ובין היתר היה מזכירה וגם הגזבר שלה. הוא חזר להנהלת האגודה בשנת 2018 ומאז משמש יו"ר שלה ובתוקף תפקידו הוא ראש הוועד המנהל של בית הספר האורתודוכסי למדעים וטכנולוגיה.

בהמשך הוא סיפר על העמותה בראשה הוא עומד ואחר כך על בית הספר, ובהמשך הסתובבנו להתרשם מקמפוס בית הספר.

להלן מובא מידע
אודות עמותה העדה האורתודוכסית ברמלה,
ואודות בית בית הספר טרה סנטה רמלה
עליו למדתי מהשיחה עם מר פאיז מנסור
וחלק מהצילומים שנעשו במהלך הביקור.

העידה האורתודוכסית ברמלה

העדה האורתודוכסית ברמלה היא הוותיקה מכל העידות וקיימת ברצף מאז הקמת העיר במאה השמינית.

 

קהילה זו מונה כיום כ-2,400 מאמינים.

 

מרכזה הדתי של הקהילה הוא בכנסיית מנזר גיאורגיוס הקדוש השייך לפטריארכיה היוונית אורתודוכסית בארץ ישראל.

 

המנזר הנמצא בלב העיר העתיקה של רמלה, ברחוב קהילת דטרויט.

 

יסודותיו של המנזר מהמאה השתיים עשרה והכנסייה הנוכחית נבנתה במאה התשע עשרה.

 

בראש הקהילה עומד כבר 22 שנים הנזיר היווני אבונה ניפון

*

העמותה של
העידה האורתודוקסית ברמלה

ושמה הרשמי

אגודת ג'ורג'יוס הקדוש
האורתודוכסית ברמלה (ע"ר)

אגודת ג'ורג'יוס הקדוש האורתודוכסית ברמלה בתקופת המנדט בשנת 1924 בעיקר לצורכי צדקה לבני העידה. 

 

היא הוקמה כאגודה עות'מאנית על פי הוראות של החוק העות'מאני על האגודות משנת 1909 שהיה תקף בתקופת המנדט וגם לאחר הקמת המדינה עד שחוקק חוק העמותות, תש"ם-1980 שהוא חוק המסדיר את הקמתן ופעילותן של הארגונים בישראל שהוקמו למטרות ציבוריות בלבד, כגון צדקה, דת, עזרה הדדית, תרבות, מדע, פעילות חברתית לא לשם חלוקת רווחים או פעילות כלכלית.

 

לאר עיכוב של מספר שנים אגודת ג'ורג'יוס הקדוש האורתודוכסית ברמלה נרשמה כעמותה על פי חוק העמותות ב-9 בינואר 1990.

 

מטרות העמותה שנרשמו עם הקמתה הן: "עזרה לנצרכים בני העדה האורתודוכסית ברמלה, מענקים לתלמידים נזקקים והרמת הרמה התרבותית החברתית והרוחנית של בני העדה."

זמן קצר לאחר הקמתה האגודה, כאמור, בשנת 1924, משפחת שביתא שנכללה  על העידה הערבית האורתודוכסית והיו לה נכסי נדל"ן, הקדישה לאגודה משבצת קרקע בעיר (היום רחוב בגדוד העברי 4) ועליו נבנה בשנות ה-30' של המאה עשרים  מבנה לעידה ובשנות ה-40' נוספו לו עוד קומה. עם הקמת המדינה המבנה נלקח/הוחרם על ידי האופטרופוס לנכסי נפקדים שהעמיד אותה לקופת חולים כללית.

 

בשנות ה-50' אגודת העידה האורתודוכסית ניהלה מאבק משפטי על מנת שהמבנה יוחזר לבעלותה ושימושה.

 

ביוני 1957 פסק בית המשפט העליון כבשתו כבית המשפט הגבוהה לערעורים שמבנה יוחזר לעידה ויתנהל בשיתוף עם האפוטרופוס הכללי.

לאחר פסיקת בית המשפט העליון, הקרקע הוחזרה לידי אגודת העידה והיא נרשמה כבעליה. בשנת 1967 קופת חולים כללית עזבה את המבנה והעמותה השכירה אותו למעון "בית אבות רחל" שהתקיים במקום עד שנסגר בשנת 2017 נסגר ובשנת 2022 הוחזר לעמותה העידה ומאז מושכר לעמותת קדמה.

 

דמי השכירות המתקבלים משמשים כמקור כספי של העמותה.

 

בשנת 1975 בנתה העמותה בניין שיהווה מרכז תרבות נוצרית עולמי לכל העידות.

 

לאחר השלמת הבנייה, בשנת 1991 הוסב המבנה על ידי העמותה להקמת בית ספר האורתודוקסי ברמלה אשר מופעל על ידה.

 

העמותה בהמשך הזמן רכשה דירה הצמודה לבית הקברות של העדה ופעלה על מנת לשנות את ייעודו על מנת להקים מבנה לבית תנחומים.

 

לפני מספר שנים שכרה העמותה מעיריית רמלה בסמוך וממול לבית הספר מתחם שישמש מעון יום לגילאי 6 חודשים עד 3 שנים לטובת בני העידה.

 

העמותה פועלת בקרב בני העדה בתחומי חינוך תרבות, פנאי, ופעילות לנוער.

 

לקראת חג המולד והפסחא עורכת העמותה ביקורים אצל המשפחות.

 

אנשיה משתתפים בלוויות הנפטרים הנקברים בבית הקברות של העידה.

חזית בית הקברות האורתודוכסית ברחוב הרצל, צילום אוקטובר 2021

בית הספר האורתודוקסי למדעים וטכנולוגיה – רמלה

*

*

*

בית הספר הנוצרי-אורתודוקסי ברמלה נפתח בשנת 1991 כדי לשרת את הקהילה הנוצרית המקומית.

 

בית הספר הוקם על ידי אגודת ג'ורג'יוס הקדוש האורתודוכסית ברמלה (ע"ר).

 

בית הספר הוקם במבנה על העמותה ברח׳ ביאליק פינת המעפילים 1 ששימש בתחילה כמרכז החברתי של הקהילה.

מר פאיז מנסור, יו"ר העמותה הוא גם יו"ר ועד המנהל של בית הספר

ביה"ס האורתודוקסי הינו בית ספר מוכר שאינו רשמי בבעלות העמותה האורתודוקסית ברמלה והוא חלק ממערך בתי הספר הכנסייתיים בישראל  המוכרים על ידי משרד החינוך בהתאם לתוכניותיו ומתוקצבים בהתאם.

 

בשנת 2010 נבנה לצד של בית הספר בחזית הרחוב, מבנה חדש המשמש היום את בית הספר היסודי.

 

המבנה החדש נבנה בכספי העמותה ותרומות בני העידה ללא כל עזרה מצד הרשויות.

 

המבנה הישן משמש את בית הספר התיכון.

*

*

כיום לומדים בבית הספר מעל 700 תלמידים החל מגן הילדים עד כיתה י"ב.

 

40% מקרב התלמידים הם נוצרים ואילו 60% הם מוסלמים, ורובם ככולם מתגוררים בערים רמלה ולוד.

 

בבית ספר התיכון (ט' – י"ב) פועלות שמונה כיתות, שתיים בכל מחזור. כאמור בית הספר נקרא בית הספר האורתודוקסי למדעים וטכנולוגיה ומגמות הלימוד בו הן אנגלית, מתימטיקה, פיסיקה, מחשבים, ביולוגיה, כימיה ומדעי החברה.

 

כמו בית הספר הכנסייתים האחרים רמת הלימוד בו גבוהה ואחוזי הזכאות לבגרות הם מעל 90% ולעיתים הגיעו עד 100%. בשנה שעברה מבין תלמידי רמלה הזכאים לתעודת מנכ"ל משאד החינוך לאור הצלחותיהם בלימודים, 52% מהם היו תלמידי בית הספר האורתודוכסי 

 

בבית הספר היסודי פועלות 16 כיתות, שתיים בכל מחזור בנוסף כולל בית הספר גן חובה, שני גני טרום חובה ופעוטון, כאמור במתחם הסמוך לבית הספר.

*

*

*

האדריכל דן ישראלביץ' שלווה את הפרויקט בניית בית הספר היסודי אמר "הרעיון המרכזי שהוביל את התכנון היה התחשבות מקסימלית בתנאי המגרש והסביבה ובמשאבים הכספיים המועטים שהיו בידי העדה…המגרש צפוף במידה קיצונית ולכן החלטנו לשנות את הקונצפציה המקובלת של בניית בתי ספר. במקום מבנה רחב של שתי קומות מתחנו את בית הספר לגובה כדי ליצור פיאצה משותפת לשני המבנים. הרמנו אותו על עמודים כדי לא לנגוס שטח נוסף מהחצר, ואת הגג שלו הפכנו לאזור למשחקים ולפעילות". להרחבה ראו נועם דביר אדריכלות | רמלה מציגה: בית ספר לשינוי" עיתון הארץ, 18 בנובמבר 2010

המתחם בו נמצאים מבני בית ספר התיכון ובית הספר היסודי משמש את העדה הנוצרית-אורתודוקסית לכל אורך שעות היום.

 

אחרי סיום יום הלימודים מתקיימת שם פעילות ענפה של המרכז הקהילתי, של חוגי ספורט, ושבט הצופים האורתודוכסים של רמלה.

 

בשעות הערב על מנת להגדיל את הכנסות העמותה החצר מושכרת לקיום אירועים חברתיים כמו חתונות או טקסי אירוסין.

 

באחד מאולמות בית הספר היסודי מתקיים מעת לעת בית תנחומים.

*

מתחם גני הילדים וכיתות א-ג' ממול לבניין בית הספר התיכון ברחוב שמשון הגיבור 1

*

סוף,

הפגישה עם
מר פאייז מנסור
הייתה מעניינת מאוד.

למדתי עוד
על הקהילה האורתודוכסית ברמלה,
על אגודת העדה ופעילותה
ועל בית הספר האורתודוכסי.

הביקור במקום והרחיב
את ידיעתי
על הפן הנוצרי
של העיר רמלה
ועל בתי הספר הכנסייתיים.

*****

תודה מר פאייז מנסור
שהקדשת מזמנך לפגוש אותי
וסיפרת לי בהרחבה
את שבקשתי לדעת.

תודה לכם גורג' קרקר
ועו"ד מוסא ויקטור
על יצירת הקשר
עם פאיז מנסור.