מעמק איילון דרך יער מודיעין לגימזו וחזרה15 במאי 2015

קובץ GPX להורדה GPSies מרחק: 45 ק"מ טיפוס-מצטבר: 450 מטר

ב-15 מאי 2015, בעת כתיבת הפוסט חשבתי שכתבתי באריכות וציינתי שמי שיקרא עד הסוף יזכה לכפיים!

אתחיל בווידוי אישי קצר. הדברים הטובים מגיעים אלי באיחור ניכר ועל זה נאמר מוטב מאוחר מאשר אף פעם. התחלתי לרכוב ולטייל עם אופניי שטח בראשית תשע"ב; בטלפון חכם התחלתי להשתמש לפני שנה וב-Facebook אני פעיל חודשיים. אני נוהג לתעד במלל ובצילומים את הרכיבות ואני אוהב ורוצה לשתף את החברים במראות מהרכיבה, במעט ידע גיאוגרפי והיסטורי אודות המקומות והאזורים בהם אני עובר וגם במעט המחשבות שעולות לי בזמן הרכיבה ואחריה.

היום טיול הרכיבה היה בשפלה הצפונית ובמשבצת הארץ המשתרעת בעמק איילון ובגבעות מודיעין.

אבל לפני כן, הערה. אחד הדברים הטובים ברכיבה הוא המפגש האקראי עם רוכבים, טיילים, חקלאיים ועוברי אורח מזדמנים. היום יצאתי לרכיבה עם עופר צינדר ממודיעין אותו פגשתי לפני שבועיים ותוך כדי שיחות למדנו שיש לנו עניין משותף רב ברכיבה וכל מה שמסביב לה.

היציאה לדרך הייתה ממתחם לטרון שהפך לאחד ממרכזי ההתארגנות של רוכבי האופניים בארץ (כביש ושטח). כבר בשעה 06:00 חנו במקום מאות מכוניות, מרביתן של הרוכבים. אני תוהה האם הם יודעים שבמתחם לטרון, בראשו נמצא בניין משטרת הטגרט, הוקז דם רב של חיילי צה"ל במלחמת העצמאות? למרות שלושה מבצעי התקפה, המקום נשאר בשליטת הלגיון הירדני עד מלחמת ששת הימים.

עמק איילון (אָז יְדַבֵּר יְהוֹשֻׁעַ לה', בְּיוֹם תֵּת ה' אֶת הָאֱמֹרִי לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל: שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם, וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן! ".) לאורכו התחלנו את הרכיבה נשאר בשטח ההפקר עד 1967.

בעמק איילון שומרים שמיטה

קטע כביש ירושלים תל אביב לצדו רכבנו נסלל רק בסוף שנות השבעים. זוכרים? לפני כן הדרך לירושלים הייתה ארוכה יותר.

מבט על קטע כביש 1 מתוך עמק איילון

לאחר שחציינו את כביש 1 מתחתיו, טפסנו לשולי הגבעה בה נמצא קיבוץ שעלבים (הוקם על שרידי הכפר הערבי הנטוש סלבית בשנת 1951 על ידי חברת הנוער עזרא של תנועת פועלי אגודת ישראל).

בהמשך, דרך "שביל י-ם אל ים" טפסנו על גבעות מודיעין לא רחוק ממרכז הקניות הגדול של העיר.

המשפט האלמותי "נַלְבִּישֵׁךְ שַׂלְמַת בֶּטוֹן וָמֶלֶט" (מתוך "שיר בוקר" שכתב אלתרמן) רלוונטי לעיר החדשה, לדרכים המובילות אליה וממנה ולגשרים העצומים עליהם עוברות דרכים אלה ומסילת הברזל לירושלים.

גשר כביש 431 החוצה את נחל ענבה

ראשית בניית העיר מודיעין שנמצאת ב"ארץ החשמונאים" החלה לפני כ-25 שניים ונמשכת בתנופה בימינו. העיר נבנתה על שטח אימונים גדול של צה"ל (ש"א 207) מאז ראשית ימי המדינה ושנמצא בסמוך לשטח ההפקר ובקרבה לקו לשביתת הנשק עם ירדן.

משם המשכנו בדרכי יער מודיעין

דרכי יער מודיעין

דרכי יער מודיעין בדרך לגימזו

עלינו לתל גמזו על שם העיר הקדומה גמזו שמוזכרת במקרא כאחת מערי השפלה). גובה התל 161 מ'.

תצפית תל גימזו

בזמן מלחמת העצמאות הייתה לתל גמזו חשיבות אסטרטגית בכל הקשור לשליטה על מישור החוף הנפרש לרגליו ועל המרחב בו עוברת הדרך בין ירושלים ותל אביב.

תצפית מערבה מתל גימזו

המצפה שנבנה בראש תל גימזו נקרא גם "מצפה השניים", על שם אברהם צבי באום ומרדכי הס, שני חיילי הפלוגה הדתית של חטיבת קרייתי שנפלו בניסיון של הליגיון הירדני לכבוש את המשלט במסגרת פריצת הדרך ללוד שנכבשה זמן קצר קודם לכן במבצע דני בקיץ 1948. התל נקרא גם "מצפה יהונתן" על שם יהונתן איינהורן בן מושב גמזו שנפל במלחמת לבנון השנייה.

לאחר ירידה מהתל עברנו ליד אנדרטת השלושה.

אנדרטת  השלושה המנציחה שלושה מפקדים מחטיבת קרייתי: ישראל שחורי, שורה אשרוביץ ויחזקאל בן-דוד, שנהרגו בעת שרכבם עלה על מוקש בסיור בין המשלטים באזור לאחר קרבות "עשרת הימים", בקיץ 1948. על שמם נקרא רחוב השלושה בתל אביב.

אנדרטת השלושה

המשכנו בדרך העוברת ביער מודיעין המוכרת לרוכבי האופניים כ"דרך ירושלים – תל אביב" או "דרך י-ם אל ים".

צומת דרך י-ם אל ים

בדרך י-ם אל ים

בדרך פגשנו עוד רוכבים כמונו וגם רוכבי אופנועים שרכיבתם המהירה והרעשנית הותירה אותנו בענן אבק ספוג אדי גז. היו לנו בהמשך הרכיבה עוד שתי פגישות לא נעימות כאלה.

המשך הרכיבה הייתה במעלה נחל ענבה לעבר העיר מודיעין

במעלה גן נחל ענבה אל מודיעין

ומשם על המדרכה הצמודה לכביש גישה, שמנו פעמנו דרומה לכביש 3.

דרך החשמונאים המובילה לעיר מודיעין מכביש 3

חלקה האחרון של הרכיבה היה בעמק איילון בדרך הצמודה לתוואי נחל איילון.

עמק איילון מבט מצפון

לפני חציית של כביש 1נפרדנו, עופר חזר לעיר ואני המשכתי דרך העמק לנקודת ההתחלה במתחם לטרון ושם הסתיים טיול שנמשך חמש וחצי שעות.