יפו, תפילת פנטקוסט של הקהילה האורתודוכסית הערבית בכנסיית ג'ורג' הקדוש19 ביוני 2020

 

עניינו של תיעוד זה, רובו ככולו צילומים  תפילת פנטקוסט של הקהילה האורתודוכסית הערבית בכנסיית ג'ורג' הקדוש שביפו.

 

 

תיעוד זה הוא תוספת לתיעוד קודם יפו, מתחם הכנסייה האורתודוכסית ג'ורג' הקדוש

 

 

במסגרת מיזם  "נוצרים ביפו" ביקרתי פעמיים, שבוע אחר שבוע, במתחם הכנסייה האורתודוכסית ג'ורג' הקדוש ברחוב לואי פסטר מדרום וצמוד לחומות העיר העתיקה של יפו.

 

 

מטרת המיזם ללמוד אודות הנוכחות של הכנסיות והקהילות הנוצריות ביפו בהווה וגם בעבר

 

 

ביום ראשון, 7 ביוני 2020 הגעתי למתחם הכנסייה. ביום זה ציינה הכנסייה האורתודוכסית את חג פנטקוסט.

 

פֶּנְטֵקוֹסְט הוא חג בדת הנוצרית המציין את ירידת רוח הקודש על שליחיו של ישו במהלך החג בירושלים,. החג חל בחג שבועות, ששמו היווני הוא "פנטקוסט"  – חמישים ימים לאחר חג הפסחא. החג מסיים את עונת הפסחא

 

עמיתי האני מטנאס, איש הקהילה האורתודוכסית הערבית, הזמין אותי להיות נוכח במקום בזמן התפילה.

 

 

שהגעתי למקום ועוד לפני התפילה, פגשתי את כהן הדת של הקהילה אבונה קוסטנטין נאסר. סיפרתי לו על המיזם והוא אישר לי להיות נוכח במקום ולצלם.

 

 

שהייתי בכנסייה בזמן התפילה במשך כשעתיים וחצי וצלמתי שם.

 

 

בתיעוד להלן מובא מידע קצר אודות החג ושפע המראות שתועדו בצילום.

 

******

****

****

****

 

שם החג, "פנטקוסט" בא מהמילה היוונית "פנטקוסטה", שפירושה הוא "החמישים במספר", והוא חל ביום ראשון, שבעה שבועות לאחר יום ראשון של פסחא (או חמישים ימים בסך הכל כולל יום ראשון של פסחא עצמו, בהקבלה לספירת העומר שבין פסח לשבועות). בגרמנית הוא מכונה "Pfingsten" ("חמישים"), ובאנגלית "Whitsunday" או "Whitsun" ("יום ראשון הלבן"), על שם הגלימות הלבנות שנהגו המוטבלים ללבוש בערב החג (להלן).

 

בדומה לכל חגי עונת הפסחא, גם פנטקוסט הוא חג נע, ומועדו נקבע בכל שנה בהתאם למועדו של הפסחא. במאה ה-21 חל החג בין 10 במאי ל-13 ביוני במערב, ובין 24 במאי ל-27 ביוני במזרח. בחלק מהמדינות נחשב גם יום שני של פנטקוסט לחג רשמי, אם כי מאז ועידת הוותיקן השנייה, הדבר אינו מחויב.

 

 

***

****

****

****

 

ירידת רוח הקודש מתוארת בספר מעשי השליחים 2, 1 – 4 בברית החדשה: "בְּיוֹם מְלֹאת שִׁבְעַת הַשָּׁבוּעוֹת הָיוּ כֻּלָּם יַחְדָּיו. פִּתְאוֹם הָיָה קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם, כְּקוֹל מַשַּׁב רוּחַ עַזָּה, וְהוּא מִלֵּא אֶת כָּל הַבַּיִת אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בּוֹ. אָז הוֹפִיעוּ לְנֶגֶד עֵינֵיהֶם לְשׁוֹנוֹת כְּלַהֲבוֹת אֵשׁ, שֶׁהִתְפַּזְּרוּ וְנָחוּ אַחַת אַחַת עַל כָּל אֶחָד מֵהֶם. וְכֻלָּם נִמְלְאוּ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְהֵחֵלּוּ לְדַבֵּר בִּלְשׁוֹנוֹת אֲחֵרוֹת כְּפִי שֶׁנָּתְנָה לָהֶם הָרוּחַ לְדַבֵּר."

 

בעקבות הישמע "קול [זה] מן השמים", התאסף באתר קהל נבוך: "בִּירוּשָׁלַיִם הִתְגּוֹרְרוּ יְהוּדִים יִרְאֵי אֱלֹהִים מִכָּל עַם וְעַם אֲשֶׁר תַּחַת הַשָּׁמַיִם. כַּאֲשֶׁר נִשְׁמַע הַקּוֹל הַזֶּה הִתְקַהֲלוּ עַם רַב וְכֻלָּם נָבוֹכוּ, שֶׁכֵּן כָּל אִישׁ שָׁמַע אוֹתָם מְדַבְּרִים בִּשְׂפָתוֹ שֶׁלּוֹ. הֵם נִתְמַלְּאוּ תִּמָּהוֹן וּפְלִיאָה וְאָמְרוּ: הֲרֵי כָּל הַמְדַבְּרִים הָאֵלֶּה גְּלִילִיִּים, וְאֵיךְ כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ שׁוֹמֵעַ בִּשְׂפַת מוֹלַדְתּוֹ? פַּרְתִּים אֲנַחְנוּ וּמָדִים, עֵילָמִים וְתוֹשָׁבֵי אֲרַם נַהֲרַיִם, תּוֹשָׁבֵי יְהוּדָה וְקַפָּדוֹקְיָה וּפוֹנְטוֹס וְאַסְיָה, פְרִיגְיָה וְפַּמְפִילְיָה, מִצְרַיִם וּמְחוֹזוֹת לוּב הַסְּמוּכִים לְקִירֶנְיָה, תּוֹשָׁבֵי רוֹמָא הַמִּתְגּוֹרְרִים כָּאן, יְהוּדִים וְגֵרִים, כְּרֵתִיִּים וְעַרְבִים הִנֵּה אֲנַחְנוּ שֹׁמְעִים אֹתָם מְסַפְּרִים בִּלְשֹׁנוֹתֵינוּ גְּדֻלּוֹת הָאֱלֹהִים. וַיִּתְמְהוּ כֻלָּם וַיִּבָּהֵלוּ וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל־אָחִיו מַה־זֹּאת׃ 13 וַאֲחֵרִים לָעֲגוּ וַיֹּאמְרוּ כִּי־מְלֵאֵי עָסִיס הֵמָּה׃" (מעשה השליחים 2, 5 – 13)

 

לאחר מכן ניצב השליח פטרוס הקדוש ונשא דרשה בפני הקהל, ומשסיים: "וַיְקַבְּלוּ אֶת־דְּבָרוֹ בְּשִׂמְחָה וַיִּטָּבֵלוּ וּבַיּוֹם הַהוּא נוֹסְפוּ כִּשְׁלשֶׁת אַלְפֵי נָפֶשׁ׃ וַיִּהְיוּ שֹׁקְדִים עַל־תּוֹרַת הַשְּׁלִיחִים וְעַל־הַהִתְחַבְּרוּת וְעַל־בְּצִיעַת הַלֶּחֶם וְעַל־הַתְּפִלָּה׃ וַתִּפֹּל אֵימָה עַל־כָּל־נֶפֶשׁ וּמוֹפְתִים רַבִּים וְאֹתוֹת נַעֲשׂוֹּ עַל־יְדֵי הַשְּׁלִיחִים בִּירוּשָׁלָיִם (וְאֵימָה גְדוֹלָה הָיְתָה עַל־כֻּלָּם)׃ וְכָל־הַמַּאֲמִינִים הִתְאַחֲדוּ יָחַד וְכָל־אֲשֶׁר לָהֶם הָיָה לְנַחֲלַת כֻּלָּם." (מעשה השליחים 2, 41 – 44)

 

מסיבה זו היה נהוג בעבר לטבול בערב פנטקוסט את המתנצרים החדשים, שטרם עברו טבילה מאז חג הפסחא האחרון.

מקור והפניות

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

****

***

*****

סוף דבר,

הנוכחות בכנסייה
בזמן תפילת חג הפנטקוסט
הייתה אירוע שאיני מכיר.

****

אודה על האמת, התרשמתי מאוד מהתפילה
למרות שלא ידעתי והבנתי
את שפתה הערבית ודגשיה ביוונית
ולמרות שאיני בקיא
ברזי הנצרות בכלל
והאורתודוכסית בפרט 

 

*****

הביקור בזמן התפילה
והמפגש הבלתי אמצעי
עם אנשי הקהילה
היוו נדבך חשוב ומעניין
במיזם "נוצרים ביפו"
שכאמור מטרתו למוד
אודות הנוכחות של
הכנסיות והקהילות הנוצריות ביפו

****

תודה האני שהזמנת אותי!

השאר תגובה