בירושלים, מגבעת רם לנחל רפאים והלאה לרמת רחל ומשם לרחוב יפו6 ביוני 2016

קובץ GPX להורדה GPSies מרחק: 29.5 ק"מ טיפוס-מצטבר: 450 מטר גלריית תמונות

ביום ראשון, (5/6//2016) יצאנו בשעת בין ערביים לתור ולדווש בתוך העיר ירושלים ובשוליה. טיול זה אורגן ביוזמת אחד החברים, והתקיים לכבוד "יום ירושלים" שחל ביום זה. היינו קבוצה של שניים עשר רוכבים, ליתר דיוק רוכבת אחת ואחד עשר רוכבים, שהגיעו ממקומות שונים: שרון בן חיים וגלעד רז (מבשרת ציון), אליק קריף ואלי שחר (קיבוץ תל יצחק), עופר גלסנר (קיבוץ עין הנצי"ב), גידי בשן (חוות הסטף), עמית פינקלשטיין (באר יעקב), משה סובטניק (חולון), דורית ודרור אריאלי (קיבוץ המעפיל), רוני ברוכין (ירושלים) ואני (מבשרת ציון).

נקודת הכינוס נקבעה בקרבה לכניסה לעיר בפינת הרחובות יוסף בורג וזבולון המר הנמצאת בין בנייני האומה והשכונה החדשה משכנות האומה ובין מתחם בית החייל  בקרבה לחניון הלאום מול הכנסת. ההנחה הייתה שמקום זה שקט ורגוע ויש בו חנייה בשפע. שעה לפני הזמן שנקבע ליציאה הגענו למקום מספר רוכבים. אז הסתבר שרחוב זה, שבדרך כלל הוא שקט ורגוע, הפך להיות סואן. בגלל ההיערכות לקראת היציאה ל"מצעד הדגלים" מגן סאקר הסמוך, נסגרו הכבישים סביב. לפיכך, מקום ההתכנסות לטיול היה במרכז התנועה וההמולה. עד שיצאנו לדרך הגיעו עשרות אוטובוסים מהם ירדו צעירים וצעירים ובעיקר תלמידים ממוסדות החינוך של הציונות הדתית ופניהם, כאמור, לגן סאקר.

דקות בודדת לאחר בשעה 17:00, כמו שנהוג, בדיוק בזמן שנקבע, יצאנו לדרך. בדיעבד הסתבר שאחד האנשים, שמספר שעות לפני הטיול ביקש להצטרף לטיול אבל לא הודיע על איחור, הגיע למקום לאחר שעזבנו. דקות בודדות לאחר שיצאנו בקע צליל חיוג בטלפון שנמצא בתוך התיק על הגב. לא ידעתי מי צלצל ולא עניתי. בתחילת כל טיול אני משתדל לא לענות לטלפון. נוח לי להתנתק ולהתמסר לטיול.

הצטערתי מאוד שכך היה! ממקרה זה למדתי שבהזמנות הבאות לטיולים, אציין במפורש שאם יש מישהו שהודיע מראש על כוונה להצטרף וייאלץ דקות בודדות, הוא יודיע על האיחור הצפוי ואז נמתין לו. לצערי, זה לא היה המקרה הפעם.

מסלול הטיול היה בתוך השטח הבנוי, והתנהל על כבישים, מדרכות ועל שבילי אופניים. זה היה המסלול שבו בו גם עליות, לא דרמטיות ועל הכל יפורט בהמשך.

מסלול הטיול

מבט על על מסלול הטיול

אחד הנושאים שקבע את מסלול הטיול היה הטופוגרפיה המעניינת של ירושלים כמוצגת במפה.

טופוגרפיה של ירושלים

מסלול הטיול שאורכו כאמור, היה 29.5 ק"מ והיו בו כ-450 מ' גובה של טיפוס מצטבר, כלל מספר חלקים שיוצגו להלן במפה, תצלום אוויר וצילומים.

זה החלק הראשון של המסלול שהתחיל בפאתי שכונת משכנות האומה.

החלק הראשון של המסלול

עברנו בתוך מתחם השלטון בגבעת רם, בין קריית הממשלה, מתחם בית המשפט העליון ומתחם הכנסת. משם עברנו לצד מוזיאון ישראל. ניסיון להיכנס למתחם האוניברסיטה בגבעת רם כשל בגלל ששער ניות סגור. עלינו לצד האצטדיון עד למתחם תיכון לידיה (ליד האוניברסיטה) ועקפנו אותו. גלשנו לגשר מעל נתיבי בגין (כביש 4). חצינו אותו.

מעל נתיבי בגין

גלשנו לעבר הגן בשיפולי שכונת בית הכרם. משם נכנסנו לשכונה. קצת טיפסנו.

במעלה רחוב הגיא בשכונת בית הכרם

המשכנו לדווש ברחוב הבנאי בשכונת בית הכרם הלאה לעבר מתחם רמת בית עד כביש בית מול המרכז הרפואי שער צדק.

מבט מלמעלה על הקטע הראשון.

הקטע הבא של המסלול היה טיפוס לעבר הפינה הצפון מזרחית של שכונת בית וגן.

קטע הטיפוס לשכונת בית וגן

לאחר העליה מבט על שכונת רמת בית הכרם

על הכביש בשיפולי שכונת בית גן

אחרי העליה עצרנו לתצפית לכיוון מזרח

מביטים מזרחה

מבט לצפון מזרח עבר גבעת רם ומתחם הכנסת

מבט מזרחה לעבר שכונת גבעת מרדכי ושולי עמק הצבאיים

מבט דרום מזרחה לעבר שכונת גבעת מרדכי, עמק הצבאים ושכונות דרום העיר

הקטע הבא של המסלול. חציית דרך גולמב. גלישה במורד רחוב חיים קוליץ בין שכונת קריית יובל במערב ובין שכונת מלחה במזרח לעבר מתחם גן החיות.

מרמת שרת לעבר גן החיות ונחל רפאים

מבט על על מסלול הירידה לנחל רפאים

במגרש החנייה עלינו על גשר הברזל מעל מסילת הברזל והגענו לפארק נחל רפאים ושם עצרנו להפסקה.

על הגשר מעל מסילת הברזל

עולים על הגשר

צילום מהצד השני

ממש מעל מסילת הברזל

יורדים לעבר הפארק

הפסקה בפארק מעל שכונת גבעת משואה בפינה הדרום מערבית של העיר

הקטע הבא של המסלול בתוך פארק נחל רפאים לעבר פארק המסילה עד בית צפפה.

לאורך עמק רפאים לעבר רמת רחל

כניסה לכפר בית צפפא שהיה חצוי עד מלחמת ששת הימים.

בפנייה לבית צפפא

עליה דרך הכפר בכביש תלול וארוך מעט לעבר דרך חברון

דרור מוביל את האופניים של דורית במעלה הדרך

בחנת הדלק דור אלון בדרך חברון עלינו לעבר רמת רחל. השער היה נעול. אחד החברים פיצח את הקוד. נכנסנו לקיבוץ ורכבנו בתוכו עד היציאה ממנו.

לאורך עמק רפאים ובתוך בית צפפא ועליה לרמת רחל

הגענו לפארק עצי הזית מדרום מזרח לקיבוץ רמת רחל

פארק עצי הזית

והגענו לתצפית לעבר ספר מדבר יהודה

תצפית מזרחה

בנקודת התצפית

בקו האופק מעבר לשכונת הר חומה ובית סחור ראינו את הורדיון והיישובים סביבו

את התצפית סיימנו בדקות האור האחרונות. לפני עזיבה התארגנו לרכיבה בחושך. החלפת משקפיים, התקנת פנסים והפעלת נצנצים.

התארגנות לרכיבה בחושך

בלי מילים

חזרנו לעבר רמת רחל ושם החל הקטע הבא של המסלול דרך שכונת ארנונה, תלפיות, פאתי ארמון הנציב.

מרמת רחל צפונה

המשכנו לעבר שכונת אבו תור. שוב חזרנו לדרך חברון וירדנו למתחם התחנה הראשונה. שם עצרנו להפסקה. התפעלנו מהקהל הרב במקום. שמענו עוד קצת הסברים והצטלמנו למזכרת. התמונה  לא משהו אבל יותר טובה מכלום.

צילום למזכרת, אחד פרש קודם ולכן חסר

המשך המסלול ממתחם התחנה הראשונה לעבר גן בין משכנות שאננים ומלון המלך דוד

הקטע האחרון של הטיול היה במרכז העיר.

הקטע האחרון של המסלול

מרחוב דוד ירדנו דרך שער מלון ולדוף אסטוריה לרחוב אגרון. דרך גן העצמאות עלינו לנחלת שבעה. שם הפתעה סיבוב בכיכר המוסיקה.

כיכר המוסיקה

הגענו לכיכר ציון. החלטנו לעשות עוד סיבוב במתחם מגרש הרוסים ומתחם העייריה.

במגרש הרוסים

חזרנו לרחוב יפו ורכבנו בין אלפי החוגגים.

קטע המסלול במרכז העיר. הצילום ביום. אנחנו רכבנו בלילה

רכבנו לאורכו של רחוב יפו במעלה לעבר שוק מחנה יהודה. שם נפרדנו מחלק שביקש להתענג באחת מהמסעדות. השאר יחד איתי חזרנו לנקודת ההתחלה. שם הסתיים הטיול.

מבט נוסף על מסלול הטיול.

אפילוג

הטיול נמשך קצת יותר מארבע ורבע שעות ומתוכן שעה וחצי של עצירות והפסקות. מזג האוויר היה איתנו. יצאנו לדרך לאחר שבירת השרב הגדול בבוקר היום ובעיקר ביומיים לפני.

זכיתי לטייל עם חבורה של אנשים נחמדים ומתעניינים. זו הזדמנות להודות לכולם שתרמו להצלחת הטיול: לשרון בן חיים על ההובלה בחלק מקטעי המסלול, לרוני ברוכין על המידע על חלק המקומות, למשה סובטניק,  לעמית פינקלשטיין ולדרור אריאלי על התמונות שצלמו וחלקן מופיע בדף זה ולשאר, שכמו כולם, תרמו לאווירה הנעימה וסייעו בליכוד הקבוצה בזמן פיצול.

פשוט היה כיף. גם משוב נחמד קבלתי למחרת הטיול מדורית אריאלי ואצטט חלקו: "תודה ענקית על הטיול המפתיע ביום ירושלים. ציפיתי שהטיול יהיה כייף אבל הוא היה הרבה מעבר….הגענו למקומות ולנופים מפתיעים ומאתגרים. ובנוסף הייתה חוויה טובה להיפגש עם קבוצה של רוכבים, אנשים טובים, מכל הארץ…..תודה על חוויה נפלאה". יותר מזה לא צריך להוסיף!

נחמד, כיף, נעים, מעניין ומרתק לטייל בירושלים בכל עונה ובכל זמן, ביום, בצהרים ובערב ואם טיול כזה מלווה גם בהשקעת אנרגיה וספורט מה טוב מזה. מי ייתן ונמשיך לטייל בעיר. הקיץ רק החל.