אל ירושלים מבית זית דרך יער ירושלים11 ביולי 2015

קובץ GPX להורדה GPSies מרחק: 28.1 ק"מ טיפוס-מצטבר: 525 מטר

היום עלינו לירושלים. זה עוד טיול מהסוג שניתן להגדיר "אל ירושלים וסיבוב בתוכה" ומטרתו, בין היתר, גם להשקיע אנרגיה ובשפת העם "לעשות ספורט".

בית זית-יער ירושלים-פארק המסילה

כמו במרבית השבתות, טיול היה עם חברי קבוצת "אופניים בית זית" והפעם יצאנו חמישה: האחים מוטי ויוסי נחמיאס, צחי גל, רן מנשה ואני.

כבר בתחילת הטיול הסתבר שחסר אוויר בגלגל אחד האופניים ונאלצנו להתעכב לדקות מעטות. לא אפשר בלי להשלים את החסר

מזג האוויר בתחילה היה מעונן מאד קריר, לא כמו בחורף ובעיקר לח מאוד. הטמפרטורה כנראה הייתה פחות מ-200.

בשעה 07:15 יצאנו ממושב בית זית וטפסנו במעלה הדרך אל יער ירושלים המתפתלת מעל נחל רבידה.

ה

משכנו ועברנו ליד הכניסה למרכז ציפורי.

מרכז ציפורי הוא מקום לימוד ומפגש לעוסקים בתחומי המנהיגות האזרחית והניהול החברתי בארץ ובעולם. המרכז הוקם בשנת 1993 ונקרא על שם חיים ציפורי מייסדה של החברה למתנ"סים ומנהלה במשך 15 שנים עד פטירתו. המקום שהוא קמפוס כולל מתקני אירוח, כיתות לימוד, אולם כנסים, שירותי הסעדה, בריכת שחיה ומרחבי נופש פעיל.

לאחרונה עלה שמו של מרכז ציפורי לכותרות. על פי החלטה משותפת של צה"ל ועיריית ירושלים אל המקום המיועדות לעבור מכללות צה"ל הממוקמות במחנה גלילות ליד רמת השרון.  מדובר על העתקת המכללה לביטחון לאומי (מב"ל) והמכללות לפקוד ומטה (פו"ם) והמכללה לפקוד טקטי. שתי מטרות העל של מהלך זה הן לסייע בחיזוק ירושלים ומעמדה כבירת ישראל ולפנות קרקע במרכז הארץ לבנייה ובעיקר למגורים. התוכנית המקורית שנהגתה כבר למעלה מעשור ונעשה מאמץ לממשה, הייתה להעביר את המכללות לקמפוס שיבנה במדרונות הר הצופים. בעקבות לחץ בינלאומי (יש אומרים של ארה"ב) שונה המקום למערב העיר. מתוך מספר חלופות, צה"ל בחר את מרכז ציפורי. לתוכנית זו מתנגדים גורמים אזרחיים וירוקים בטענה שבניית המכללות בתוך מרכז ציפורי והרחבת הדרכים אליהן תהרוס את יער ירושלים, אחת הריאות הירוקות הבודדות של העיר שגם כך מכותרת בבינוי מסיבי. שכונת הר נוף נמצאת מעליו ובית העלמין של הר המנוחות מולו.

תוך כדי רכיבה במעלה הדרך ביער ירושלים חלפו מולנו צועדות הבוקר. שאלתי עצמי כדברי השיר: איפה הגברים כולם שאהבנו, איפה הגברים כולם, אנא הלכו….. אין לי תשובה. מולנו חלפו גם בטיסה רוכבי אופני הכביש. מולי כנראה חלף אחד ממכרי שקרא לעברי. עד שהבנתי שזה הוא, הוא כבר נעלם.

מבט על עין כרם במעלה הדרל

בקצה העלייה הגענו לשדרות הרצל מול הכניסה ליד ושם.

צומת הכניסה ליד ושם מול שכונת בית וגן ובצומת הדרך היורדת לעין כרם

בהמשך רכבנו לעבר שכונת קריית היובל. עברנו בתוכה ולאחר מכן גלשנו בדהרה במורד הדרך לעבר גן החיות.

בחניית גן החיות עלינו על גשר ברזל החוצה מעל מסילת הברזל ונכנסו לשביל האופניים של פארק ירושלים.

תצפית מעל גשר הברזל

התקדמנו בו מזרחה וחלפנו מול הגן הטכנולוגי של מלחה, אצטדיון טדי, תחנת הרכבת החדשה.

עברנו מתחת לגשר של הקטע החדש של כביש בגין העולה לעבר גילה,

המשכנו בשביל מול הארינה (שם זכתה לפני שבועיים הפועל ירושלים בכדורסל לראשונה בתולדותיה באליפות).

המשך הרכיבה הייתה בפארק המסילה דרך בית צאפפה והתפר בין מקור חיים והקטמונים

הכפר בית צאפפה, היום שכונה בירושלים

המשכנו הלאה בין המושבה הגרמנית ושכונת בקעה

כל רכיבה בפארק המסילה היא תענוג צרוף. פארק זה הוא אחד הפרויקטים החשובים והמועילים שנעשה לרווחת תושבי העיר. מאז שהרכבת פסקה להגיע לעיר ועד שהוקם הפארק, תוואי המסילה היה עזוב, נטוש ואפשר לומר גם מזבלה.

סוף דרך פארק המסילה הוא במתחם התחנה. שם החברים חיכו לי בגלל העצירות הרבות שלי לצורכי צילום.

עוזבים את מתחם התחנה

ממתחם התחנה המשכנו לעבר מרכז העיר בדרך הצמודה לגני משכנות שאננים והעוברת בין מלון המלך דוד ומתחם ימק"א ועד בואכה ממילא.

בניין ימקא

בכניסה למלון המלך דוד

דרך גן העצמאות הגענו לשכונת נחלת שבעה וליתר דיוק לרחוב נחלת שבעה. הגענו למקום לראות את "מצג המטריות הצבעוניות התלויות" ואותו ניתן לראות בתמונות.

משם קצרה הדרך למרכז העיר השומם

שבת, אין אנשים ברחובות ירושלים

הגענו להפסקת קפה בארומה – אחד מבתי הקפה הבודדים במרכז העיר הפתוח בשבת.

אחרי ההפסקה המשכנו ברחוב יפו בתוואי הרכבת הקלה עד גשר המיתרים. מאחר והרכבת אינה פועלת בשבת ניתן לחצות אותו.

על גשר המייתרים

דרך שכונת קריית משה וגבעת שאול גלשנו חזרה ליער ירושלים. בדרך העוברת ביער בקטע זה ניתן עדין להבחין בין עצי היער בטרסות שהן שרידי הבוסתנים של הכפר שעד מלחמת העצמאות נמצא במעלה ההר והוא דיר יאסין. על שרידי הכפר הוא בית החולים לחולי נפש ובסמוך אליו חלקה המזרחי שכונת הר נוף.

בוסתני דיר יאסין והיום ממעל שכונת הר נוף

הגלישה חזרה בדרך היער מאפשרת תצפית יפה לעבר מבשרת ציון, מוצא וכביש מס1 ובמיוחד סיבוב מוצא וניתן להתרשם מעבודות לסלילת הכביש המחודש במקום.

מבט על מבשרת ציון מיער ירושלים

סיבוב מצוא

אחרי קצת יותר מ-3 שעות הסתיים טיול השבת מרבית הזמן ברכיבה והפסקות במשך כ-25 דקות בלבד. הטיפוס המצטבר 523 מ'. הגובה בתחילת המסלול היה 610 מ' ובנקודה הגבוהה בראש הר הרצל 826 מ'.

בית זית-יער ירושלים-פארק המסילה

היה זה טיול שבת נחמד שנערך במזג אוויר נוח בהחלט לחודשי הקיץ החמים וכמובן הושקעה בו לא מעט אנרגיה כפי שתוכנן ראש.