פארק הירקון, מרכז תל אביב, יפו ולאורך החוף19 בנובמבר 2015

קובץ GPX להורדה GPSies Trailze מרחק: 32.5 ק"מ טיפוס-מצטבר: 85 מטר גלריית תמונות

"חמישי עירוני" – זה היה טיול שלנו היום (19/11/2015) בתל אביב מפארק הירקון בצפון העיר ועד קצה יפו מול בת ים.

מהירקון לקצה יפו 19-11-2011

מזג האוויר השבוע הכתיב אותו. רצינו להימנע מרכיבה בשטח בדרכים בהן סביר להניח יהיה הרבה בוץ שנוצר בעקבות הגשמים הרבים בתחילת השבוע.

עד הבוקר היה לי ספק גדול אם אוכל לצאת לרכיבה בכלל ולטיול זה בפרט. ביום שלישי, בלי שום סיבה, ככה פתאום החלו לי כאבים בשריר הגב התחתון. התכווצות כנראה! נראיתי כמו סימן שאלה! מאחר שמזה שנים רבות יש לי התמחות ארוכה וניסיון רב בענייני גב ועמוד שדרה, החלטתי שלא אוותר ואתאושש מהר ואחזור לשגרה. הבוקר קיבלתי מהגוף אור ירוק לצאת לדרך וגם הבטחה שהמצב ישתפר בעקבות הרכיבה. כך היה!

עופר צינדר (ממודיעין) ואני נפגשנו עם מיכאל סופר (תל אביב) בשבע טחנות ומשם יצאנו לדרך. הטיול החל בפארק הירקון.

בפארק הירקון

מעל גשר ביילי חצינו את הירקון ורכבנו לאורך רח' אבן גבירול עד כיכר מלכי ישראל.

כיכר מלכי ישראל, היא ככר רבין

המשכנו במעלה שדרות חן

במעלה שדרות חן

והלאה עד קצה שדרות רוטשילד שהוא מוקד המע"ר (מרכז העסקים הראשי) בו ממוקמים מטות הבנקים וחברות הביטוח. רכבנו לאורך השדרה עד פאתי שכונת נווה צדק.

שדרות רוטשילד

עבור מיכאל (פרופ', במח' לגיאוגרפיה באוניברסיטת בר אילן) חלק מטיול זה היה הכנה לקראת סיור שהוא יקיים בשבוע הבא עם הסטודנטים שלו בקורס "מבוא לגיאוגרפיה כלכלית עירונית".

הסיור עוסק בהיבטים של פעילויות המגזר השלישוני בעיר, ייצור ואספקת שירותים, מסחר, מימון ואספקת אמצעים להתגבר על חיכוך המרחק (תחבורה ותקשורת). הסיור בוחן את הסיבות להתכנסות מסחר לאזור מסוים – שכונת המרכז המסחרי – ובמיוחד את ההתמחות ענפית ברמת הרחוב, כאשר כל רחוב או חלק מהרחוב מתמקד בענף מסוים. מסתבר שריכוז יחידות עסקיות הומוגניות (עסקים מענף דומה) במרחב גיאוגרפי אחיד, מהווה מוקד משיכה לצרכנים המבקשים לבחור בין מספר חלופות (הנובע מהיצע גדול של מוצרים) במחיר נמוך יחסית. זאת ועוד, סמיכות אזורי התמחות בתוך המרחב של ה'מרכז המסחרי', יגרום לצרכן להרחיב את סל הקניה, מעבר למוצר המקורי אותו ביקש לרכוש. שלישית, רוב הצרכנים המגיעים לשכונת 'המרכז המסחרי' עושים זאת על בסיס 'מוניטין', הקשור לרמת ידע לגבי תכונותיו המסחריות של האזור, שהבולטת בהן היא הריכוזיות התפקודית במקום. מסתבר כי הריכוזיות המרחבית של הענפים השונים, איננה תולדה של תכנון עירוני מוקדם, אלא תהליך כלכלי ספונטני שהוא תוצר של החלטות יזמים, השואפים למקסם את רווחיהם במקביל 'לשרשור עסקים' או לכוחות שוק שונים. אופי פריסת העסקים במרחב הריכוזי היא מרכיב מרכזי באסטרטגית ההישרדות של הפירמות המאפשר לבעל העסק להגדיל את רווחיו. היתרונות הנוצרים הם לבעל העסק, לקמעונאי שמגיע לסיטונאים שונים הנמצאים באותו מרחב ולצרכן הסופי אשר יכול לבחון במרחב מצומצם מגוון של מוצרים.

המשכנו ונכנסנו לבית רומנו. המבוגרים בינינו ודאי זוכרים שהיה זה הקניון הראשון של העיר תל אביב שנבנה שנים רבות לפני הקמת המדינה. בילדותינו שם קנו לנו את הבגדים.

בית רומנו הנשכח

המשך הטיול היה בשכונת המרכז המסחרי, שוק לוינסקי ושכונת פלורנטין שם ביקש מיכאל לתאם פגישה של מספר סוחרים עם הסטודנטים בשבוע הבא בסיור של הקורס.

רחוב וולפסון, רחוב התאורה

בחזית חנות הסדקית

רחוב כפר גלעדי

שוק ליטוינסקי

שוק ליטוינסקי, שוק התבלינים והפיצוחים

משם רכבנו לעבר מקום המושבה האמריקאית שנבנתה ביפו בסוף שנות ה-60' של המאה התשע עשרה והתקיימה שנים מעטות עד שנמכרה לטמפלרים שבנו בה את כנסיית עמנואל.

כנסיית עמנואל

המשך הטיול היה ביפו. בתחילה לאורך שדרות ירושלים עד בית חולים צהלון (נקרא פעם דונולו)

שדרות ירושלים ביפו

המשכנו בתוך שכונות ע'גמי וג'בליה עד הקצה הדרומי של יפו מול בת-ים. המסלול בדרך חזרה היה לאורך החוף אליו ירדנו בחוף גבעת עליה שלצדו נמצא "מרכז פרס". המשכנו לעבר חוף מדרון יפו ובפסגת הגבעה חנינו להפסקת ותצפית.

מבט צפונה מגבעת מדרון יפו

אחריה, רכבנו בקצב מזורז לנמל יפו ולאורך טיילת העיר עד נמל תל אביב ושפך הירקון. משם חזרנו דרך פארק הירקון בו נפרדתי מחברי והגעתי לנקודת ההתחלה מול גבעת נפוליאון ברמת גן.

*****

היה זה יופי של טיול שלכזה אני אוהב לצאת מעת לעת. מסלולו היה באורך 30 ק"מ והוא נמשך כארבע שעות מתוכן שעה ויותר הוקדשה לעצירות למטרות שונות. מזג אוויר האיר לנו פנים אף כי האוויר לא היה נקי ב-100%, היה אובך קל מאוד. את מראות הטיול ניתן לראות בתמונות המצורפות. חלק מהן הוא פרי תרגול של מה למדתי בשיעור הראשון של הקורס ביסודות הצילום.