ממזרח ומדרום לרבדים, בין שדות, מטעים, כרמים ומאגרי מים8 באפריל 2016

קובץ GPX להורדה GPSies Trailze מרחק: 25.5 ק"מ טיפוס-מצטבר: 150 מטר גלריית תמונות

סמדר, בת הזוג היקרה שלי, וחברתה ורדה בקשו שנצא בזמן קרוב לטיול אופניים. הן ביקשו שזה יהיה, כהגדרתן, "טיול בנות", כלומר, טיול לאנשים שלמדו ויודעים לרכוב אבל אינם נוהגים לרכוב. הן ביקשו שהמסלול יהיה קצר, בשטח מישורי ומעניין. עוד הוסיפו שרצוי שמזג האוויר יהיה קריר ונעים. כמובן שהסכמתי. אני לא מכיר אדם שיסרב לבקשה כזו.

ביום שבת (2/4/2016) הייתה הזדמנות מתאימה לממש את המשאלה של "הבנות", לשחזר את ימיהן כנערות צעירות שטיילו בשדות הקיבוצים שבשרון בהם גדלו. בשעה מוקדמת, השכמנו קום. הגענו למתחם "עידן אופן" ברבדים.  אלינו הצטרף לטיול גם חברי צחי, עוד קיבוצניק לשעבר. הייתי עירוני היחיד בחברה טובה.

הבנות טרם היציאה לדרך

התארגנות ליציאה

יצאנו לדרך. הכוונה הייתה לטייל במסלול "עידן אופן" מרבדים עד לתל מקנה (העיר עקרון) באורך 12 ק"מ. אבל בהמשך שנינו את המסלול.

מסלול הטיול נמצא במרכז הארץ, בתפר בין מישור פלשת ושפלה יהודה ממזרח לרבדים. זה חבל ארץ פחות מוכר ומטויל המשתרע בין הכבישים הארציים בהם אנו חולפים במהירות. הוא נגיש, יפה ומעניין, עתיר מראות ורווי היסטוריה וארכאולוגיה. בעבר הוצג עוד מסלול ובו פירוט המידע הגאוגרפי וההיסטורי.

מסלול הטיול

בתחילת הדרך, עדיין היה קריר. הרוח הנעימה ליטפה את הפנים ושריקות וציוצי הציפורים ליוו אותנו בדרכינו.

מאגר קטן ליד קיבוץ רבדים

לפני המעבר בנחל תמנה

חציית נחל תמנה

כשהגענו לתל מקנה חשבתי שאולי יהיה זה נכון להאריך מעט את המסלול ולעבור דרך המטעים והפרדסים הסמוכים לתל. אבל, לתדהמתי ולאכזבתי הדרך נחסמה בגדרות תייל ושערים.

הקטע הראשון של המסלול

גדרות ושערים שחסמו את נתיב הטיול

לאחר הטיול התברר שקבוץ רמת רחל, לו שייכת משבצת הקרקע הזו, גידר אותה כדי למנוע את גניבת הפירות שהתעצמה וגדלה לממדים שגרמו לנזקים כלכליים אדירים! מצער, שהמדינה אינה מצליחה להתמודד עם נגע זה. חבל, שבנסיבות אלה נחסמות הדרכים בשטחים הפתוחים.

בלית ברירה שניתי את המסלול. המשכנו דרומה לעבר אחד ממאגרי המים.

ממשיכים לכיוון דרום

בדרך דרומה לעבר סוללת מאגר המים

המשכנו דרומה בדרך ממערב למאגר המים שנקרא "מאגר נחשון" והוא אחד ממאגרי המים שמפעילה אגודת מי הרי יהודה

אגודת מי הרי יהודה  הוקמה בשנת 1977 ומטרתה ניצול מי קולחין (ביוב) מטוהרים לשימוש חקלאי. הישובים החברים באגודת המים : נחשון, רמת רחל, צובה, מעלה החמישה, קרית ענבים, חולדה, משמר דוד, יסודות, רבדים, שורש, צרעה, הראל, כפר מנחם. מאז 1978 הוקמו שלושה עשר מאגרים מאזור חולדה ומשמר דוד בצפון ועד קריית גת בדרום. מקורות מי הקולחין הם מיי הביוב של ירושלים המוזרמים לנחל ממפעל לטיהור השפכים שהקימה עיריית ירושלים בשנת 2000 ונמצא במעלה הנחל. מים אלה זורמים באפיק הנחל עד אזור צרעה ויחד עם מי הגשמים הזורמים בחורף בו מועברים למאגרים ומשם מוזרמים לשדות, המטעים והכרמים בהתאם לצורך. להרחבה

ועלינו לסיבוב על הסוללה של המאגר ורכבנו עליה במלוא היקפה בכיוון נגד השעון. היה נחמד לראות את מראה המאגר משתלב בנוף, מרנין היה לשמוע את משק כנפי עופות המים הרבים. הצבע הצהוב של פרחי החרדל ממשפחת המצליבים היה בולט מכל. אלה המראות מהרכיבה על הסלולה.

מבט לאגם מהסוללה הצפונית

על הסוללה הצפונית

מבט מערבה לעבר מאגר צובה

מבט מערבה לעבר רבדים

מבט לעבר מאגר רבדים והלאה לכיוון גדרה

מבט מהסוללה המערבית לעבר חלקו הצפון מזרחי של המאגר לעבר הרי יהודה

מבט מכיוון מערב למזרח

הסוללה הדרומית של המאגר

בהמשך, כשירדנו מסוללת המאגר המשכנו לעבר החורש בכיוון מזרח וירדנו לעבר נחל תמנה.

בירידה לכיוון נחל תמנה

חשבנו לעקוף את המטעים אבל, שוב נחסמה דרכנו על ידי גדר ושער.

שער נוסף שחסם את דרכנו מכיוון נחל תמנה

שוב נאלצתי לשנות את המסלול ופנינו דרומה, לא בהתאם למסלול המקורי

העליה לכיוון דרום שהתברר שהשער במטע חוסם את דרכינו

מספר הקילומטרים הלך וגדל.

המשך המסלול לאחר הקפת המאגר

מסלול התארך

בינתיים נהייה חם. לסמדר שכאמור, אינה רוכבת, המאמץ היה גדול מדי לאחר הק"מ ה-15. נדמה שגם לורדה המאמץ היה גבוה מעט.

למרות המאמץ מחייכים ושמחים

לא ויתרנו, וגם לא הייתה ברירה, המשכנו ורכבנו בין השדות, הכרמים והמטעים.

מבט על הכרם מכיוונו הגענו

בדרך עוד עולים לתצפית על מאגר צובה

המשכנו צפונה והתחברנו לקטע הראשון המסלול

הקטע הראשון והאחרון

לקראת סיום עצרנו בחורשה הסמוכה לרבדים להפסקה.

החורשה מקום להפסקה

לאחר ההפסקה, רכבנו חזרה למתחם עידן אופן שמחים שהמסע הגדול הסתיים…….לבנות נגמר הכוח!!!

******

בסיום הטיול שנמשך כמעט ארבע שעות  מתוכן, שעה ורבע של עצירות התברר שאורך המסלול הגיע ל-25 ק"מ והגובה המצטבר היה 150 מ'. הטיול היה ברמה גבוהה מעט (וסמדר תגיד הרבה) מהתכנון המקורי. הוא נמשך יותר זמן משחשבתי ואורך המסלול הוכפל ביחס לכוונה המקורית.

למרות הקושי של "הבנות", נהנינו לדווש במרחב ממזרח לרבדים. מלבבים היו מראות הנוף בין השדות, מאגרי המים, המטעים, הפרדס, והחורש בחבל ארץ יפה המשתרע בתפר בין מישור החוף והשפלה הנמוכה.

אני סקרן מה יקרה בעתיד, האם למרות הקושי, אתבקש שוב לארגן "טיול בנות", או אולי זו תהייה הפעם הראשונה והאחרונה שיצאתי לטיול שכזה. על כך, ימים יגידו!