פסוטה ערב חג המולד24 בדצמבר 2015

ביום רביעי (23/12/2015) נסענו סמדר ואני לשוטט בגליל ולהתבשם מעט מאווירת חג המולד המתקרב. בשעות אחר הצהרים המאוחרות הגענו לגליל העליון ונכנסנו ליישוב פסוטה.

מיקום פאסוטה בגליל העליון

היישוב פסוטה הנמצא כ-5 ק"מ מצפון מזרח לעיר מעלות, בינה ובין כביש הצפון.

מיקומו של היישוב פסוטה בין אלקוש ובין אבירים

היישוב בנוי על אחת משלוחות הגליל העליון המערבי שכיוונן מזרח – מערב. שלוחה זו נמצאת בין נחל כזיב בדרום ונחל שרך בצפון. היישוב פסוטה נמצא בין אלקוש במזרח ואבירים במערב.

מבט על היישוב פסוטה

היישוב פסוטה בו מתגוררים כ-3,000 תושבים מאורגן מונציפאלית כמועצה מקומית שהוכרזה בשנת 1965.

תושבי הכפר פסוטה הם ערבים נוצרים המשתייכים לכנסייה המלכיתית היוונית-קתולית  שהיא זרם הנצרות המזרחית-קתולית, המסונף כיום אל הכנסייה הקתולית לאחר שהתפצל במאה ה-18 מן הכנסייה היוונית-אורתודוקסית של אנטיוכיה שהיא ארגון כנסייתי שהוקם במאה הראשונה לספירה והטוען כי הוא אחד מחמשת זרמי הכנסייה היורשת הלגיטימית היחידה לקהילה הדתית שיוסדה באנטיוכיה על ידי השליחים פטרוס ופאולוס.
מאמיני הכנסייה מלכיתים, הקתולים מזרח-תיכוניים הדוגלים בריטוס הביזנטי" – כלומר, הם כפופים לאפיפיור ולוותיקן אך זוכים תחת כנפיהם לאוטונומיה ריטואלית במסגרתה הם משמרים את המנהגים והליטורגיה שמקורותיהם בנצרות האוריינטלית. מספר המשתייכים לכנסייה המלכיתית היוונית-קתולית נאמד בכ-1.5 מיליון, כמחציתם בארצות המזרח התיכון השונות (בעיקר לבנו, סוריה, ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית)וכמחציתם מהגרים מארצות אלה (וצאצאיהם) שנפוצו ברחבי העולם – בעיקר במדינות מערב אירופה, צפון אמריקה ודרום אמריקה.
בראש הכנסייה עומד מאז שנת 2000 הפטריארך גרגוריוס ה-3 לחאם, שתוארו הרשמי "פטריארך אנטיוכיה וכל המזרח, אלכסנדריה וירושלים". הוא אחד מחמישה כהני דת נוצריים הנושאים בתואר "פטריארך אנטיוכיה", והוא כפוף ישירות לאפיפיור. גרגוריוס ה-3 החליף בתפקידו את קודמו הפטריארך מקסימוס ה-5 חכים, שעמד בראש הכנסייה משך 33 שנה, מאז שנת 1967. מקום מושב הפטריארכיה כיום בדמשק, סוריה.

יש המזהים את פסוטה עם היישוב היהודי "מפשטה" שהתקיים במקום בתקופת המשנה והתלמוד. לאחר המרד הגדול ברומאים וחורבן הבית השני בו התגוררה משפחת הכהנים חרים אחת מכ"ד משמרות הכהונה שנדדו מירושלים משנתבטלה עבודת המקדש. משפחה זו נזכרת בקינה של הפטיין הארץ ישראלי בן המאה ה-6 וה-7 לספירה אלעזר הקליר המבכה אבדן והיעלמות משמרות הכהונה.

תושביו הנוצרים של הכפר הגיעו אליו מלבנון כנראה בשלהי המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19.

בזמן מלחמת העצמאות, ב"מבצע חירם", בשלהי 1948, בעת שנכבש הגליל העליון, פסוטה כמו שכנו מעיליא לא נעזב. הישארות תושבי פסוטה במקומם לאחר המלחמה היא בניגוד לסילוק תושבי הערבים הנוצרים האחרים הקרובים לגבול, איקרית ובירעם. טרם סילוקם, הובטח להם כי יוכלו לשוב לבתיהם. אולם, הבטחה זו לא מומשה עד עצם היום הזה!

כאמור הגענו לפסוטה בשעות אחרי הצהרים המאוחרות. שנכנסנו לתוך הכפר ונסענו ברחובותיו הצרים הופתענו מאוד מהסדר ובעיקר מהניקיון של הכפר. ניתן לומר שפסוטה הוא אחד היישובים הנקיים ביותר בארץ.

אחת מסמטאות פסוטה, הניקיון זועק לשמיים

שנכנסנו ליישוב לא ידענו בדיוק היכן נמצאת הכנסייה. גברת נחמדה ששאלנו אותה באדיבות הסבירה לנו ואף הציעה שניסע אחריה למקום. כך היה.

התחלנו לשוטט בחצר הכנסייה וראינו את ההכנות האחרונות לקראת החג. אי אפשר היה להתעלם מעץ האשוח המרשים, העטור במנורות שמגיע לגבוה של 25 מ'.

עץ האשוח ברחבה לפני הכנסייה

לפני העץ ברחבת הכנסייה מוצבת סככה בה מודגמת לידת המשיח

הסככה לפני העץ בו הדגמה של לידת המשיח

סצינת לידת המשיח

תוך כדי שיטוט ברחבת הכנסייה פגשנו את אחד מאנשי היישוב שעסק בהתקנות אחרונות של שרשרת התאורה. איני זוכר את שמו. הוא היה מאיר פנים וסיפר לנו על המתרחש בחג

והציע לנו להסתובב בגרעין הישוב ולהתרשם. כך עשינו ואלה חלק מהמראות.

במורד הסימטה מהכנסייה

מבט אל מתחם הכנסייה וכמובן צילום

וזה מה שראתה המצלמה

מגדל הכנסייה

המשכנו להסתובב בין בתי הכפר והייתה זו שעה לקראת שקיעה

הגפן בחצר אחד הבתים

בזמן שהסתובבנו הגיע אחד מאנשי הכפר שהוא מורה דרך. שוב אני מצטער איני זוכר את שמו. בחביבות רבה הזמין אותנו להכנס לתוך הכנסייה ואף הסביר לנו עליה ועל הכפר.

מבט על האפסיס המרכזי של הכנסייה

סמדר קשובה להסבר

תמונה למזכרת

חכינו לשעת החושך ובינתיים השקיעה החלה

הזמן חלף החושך הגיע ומיד עץ האשוח, רחבת הכנסייה ורחובות הכפר הוארו.

סמטאות המוארות

עוד מבט לכנסייה המוארת

*****************

לאחר כמה שעות בפסוטה, הטיול המופלא שלנו הסתיים. נהנינו לבקר בכפר זה שאנשיו הם "אוהבי אדם", נעימים, חביבים, מסבירי פנים  ומכניסי אורחים.

ההצעה שלנו שאם ניתן אזי ראוי לעשות מאמץ ולהגיע לחגיגת כפר המולד שתתקיים בפסוטה בימים שישי, שבת וראשון 25 – 27 בדצמבר 2015.  אם לא יזדמן להגיע לפסוטה במועד זה, כדאי וראוי לבקר בכל מועד אחר.

אני מתכוון לחזור למקום. בפעם הבאה כנראה שאגיע במסגרת טיול באופניים בכפר ובסביבתו. יש הרבה מה לראות. מומלץ!