בירושלים, עיר הקודש בלילה לפני יום הכיפורים22 בספטמבר 2015

קובץ GPX להורדה GPSies מרחק: 20.13 ק"מ טיפוס-מצטבר: 240 מטר גלריית תמונות

אמש, הלילה שלפני יום הכיפורים, יצאתי עם קבוצת גלגליגיל (17 אנשים) לטיול בירושלים – עיר של קצוות עיר של ניגודים.

לילה לפני כיפורים תשעו 21-9-2015

נקודת המפגש הייתה בחניית בית החייל. לאחר עיכוב קצר יצאנו לדרך. הטיול התחלנו במעבר דרך השכונה החדשה משכנות האומה והלאה ל"קריית הממשל" בגבעת רם – משכנן של הרשות המחוקקת – הכנסת, של הרשות המבצעת – הממשלה והרשות השופטת – הכנסת והרשות המוניטרית – בנק ישראל. המשכנו בדרך הגובלת עם קריית המוזיאונים: מוזיאון ישראל, מוזיאון האיסלם ומוזיאון המדע. עברנו גם בפתאי מתחם האוניברסיטה העברית ותיכון 'ליד"ה" .

על הגשר מעל נתיבי בגין עצרנו לתצפית מרהיבה על חלקה הדרומי של העיר. משם הגענו לשדרות הרצל ורכבנו במקביל למסילת הרכבת הקלה. מהר מצאנו עצמנו עומדים על גשר המיתרים צופים על התנועה הרבה הנכנסת לעיר וחולפת בדרך בין בנייני האומה ובין שלד תחנת הרכבת שנבנית ממול.

מבט מגשר המייתרים

המשכנו דרכינו צמוד לתוואי המסילה וכך הגענו לרחוב יפו. עצרנו לרגע מול מבנה הראשון של בית חולים שערי צדק שנבנה בשלהי המאה ה-י"ט. המשכנו הלאה והגענו לשוק מחנה יהודה. הייתה זו שעת סיום פעילות של השוק, עת בה השוק משנה דמותו הופך למתחם בילויים של בתי קפה, מסעדות ובתי מרזח. מדהים!!

בשוק מחנה יהודה

החבר'ה לא ויתרנו על סיבוב קצר בשכונות הגובלות בשוק. נכנסו להתרשם משכונות אוהל משה ומזכרת משה. יצאנו לרחוב כי"ח ודרכו שוב חזרנו לרחוב יפו. עצרנו מול בית חולים בלדיה וחיפשנו את שעון השמש. היה קשה לזהות אותו. לא נורא.

זהו שנינו כיוון, תרתי משמע. התחלנו להיכנס למעבה העיר החרדית. בתחילה עברנו בשכונת זיכרון משה. בעיר החרדית ראינו שלמרות שהזמן הוא ערב יום הכיפורים, ההכנות לסוכות בעיצומן. אותי לימדו שסוכה מתחילים לבנות במוצאי יום הכיפורים. לא הבנו את פשר הזריזות. גם שוק ארבעת המינים נמצא בכל מקום.

שוק תשמישי סוכה

קשה לתאר במילים את ההמולה והתרחשות העצומה במרכז החרדי ולא נדבר על הפקקים. לנו זה לא הפריע. אבל המשך הרכיבות ברחובות וסמטאות היו רכיבת סינגל במלוא מובן המילה. היינו צריכים להיות אקרובטיים ובעלי מיומנות לתמרן בין המכוניות בפקקים ובין המוני האנשים. הזדעזעתי מכמויות האשפה הזרוקה ברחובות. אני לא מבין את ההתנהלות החרדים במרחב הציבורי. איפה עיריית ירושלים שתאכוף את הניקיון וגם תדאג לפנות האשפה?! הרכיבה בין רחובות שכונות כרם אברהם, גאולה, שכונת הבוכרים, בתי אונגרין, בית ישראל ופאתי במאה שערים הייתה בעולם שאינינו מכירים. נפגשנו עם אחינו, שחלקם אינו מכיר בקיומה של המדינה שחיים בעוני רב. אולי עברנו באחת העיירות בגלות אולי עברנו במקום שקפא מלכת וחיי בתקופת ימי הביניים. צריכים להיות במקום כדי לדעת שיש כל מיני ישראל ולא רק זו של מדינת תל אביב.

בלי מילים

במרכז העיר ראינו את חיי הלילה התוססים. עברנו בין מסעדות ובתי קפה מאוכלסים בצפיפות. ברחובות המוני אדם בעיקר צעירים והרבה מאוד שוטרים. מי אמר שירושלים עיר מנומנמת?

בכיכר ציון

נחלת שבעה

רחבת הכניסה לשער יפו היא מתחם כפרות ועוונות, תראו בתמונות. סמטאות העיר העתיקה מלאים עולי רגל בדרכם אל הכותל. חשבתי לרגע שאנחנו בתקופת בית המקדש. הצפיפות והמוני אדם ברחובות הרובע היהודי ובכיכרותיה חזקו תחושה זו.

מתחם הכפרות

ברחבת הכניסה לשער יפו

כדי להירגע ולחזור לשפיות הגענו גם למתחם התחנה כדי לספוג מעט אווירת חילוניות כמו זו שבתל אביב.

במתחם התחנה

מסלול הטיול, בירושלים בערב יום הכיפורים, 21/9/2015

זהו טיול יוצא דופן, לא שגרתי, בעיר מיוחדת במינה שאין כזו לא בישראל ולא בשום מקום בעולם.