שוטטות מעגלית בירושלים – בשכונות, במרכז העיר, בחלק החרדי, בעיר העתיקה ובפאתיה31 באוגוסט 2016

קובץ GPX להורדה GPSies מרחק: 17 ק"מ טיפוס-מצטבר: 200 מטר גלריית תמונות גלריית מפות

הסתיו הגיע והוא מורגש היטב בירושלים. כבר לא חם מאוד בשעות אחרי הצהרים והערב וגם בשעות הבוקר המוקדמת. לפנות ערב, רוח קלילה מנשבת. האוויר בעיר ובסביבתה, כדברי נעמי שמר הוא "אוויר הרים צלול כיין". מזג אוויר זה היה אחד הגורמים לטיול המוצלח בעיר, אליו יצאנו ביום שלישי (30/8/2016).

בטיול זה שהובלתי, היינו קבוצה של אחד עשר אנשים מרביתם חברי קיבוץ שובל. היינו תשעה רוכבים מורן קלמן, גילי ואלי בנשימול, ורד ובני בלול (כולם משובל), יעקב (ג'קי) בריי (יבנה), מוטי ארמלין (גילון), אלי שחר (תל יצחק) ואני. אפרת ולייזר קוברסקי (שובל) עקבנו אחרינו בנסיעה ברכב ופגשנו אותם מספר פעמים לאורך המסלול.

טבע הטיול

טיול אופניים בעיר הגדולה, קל וחומר בירושלים שונה במהותו מזה הנעשה במרחב הפתוח. אורך המסלול קצר יותר במשך זמן ממוצע של שלוש וחצי שעות והוא בין 15 ל-17 ק"מ בלבד.

הרכיבה בעיר יכולה להיות על שבילי אופניים שבירושלים הם מעטים. בטיול זה רכבנו על מדרכות (רחבות או צרות) לצידי רחובות ראשיים. לעיתים נדרש תמרון רב בין הולכי הרגל. רכבנו גם ברחובות צדדים ובשבילים המחברים ביניהם.

הקצב הרכיבה בעיר הוא איטי מאוד ביחס לרכיבה בשטח הפתוח. כך היה בטיול זה. העצירות היו רבות ונבעו מהרצון להתבונן על המקום או לצפות ממנו, להסביר עליו ועל מראה התצפית ואיך אפשר היה בלי להצטלם בו. העצירות היו טכניות והכרחיות, על מנת לחצות כביש ראשי ברמזור ואחר כך גם להמתין לאחרונים שלא הספיקו לעבור באותו גל. עצירה אחת הייתה לצורך הפסקה אכילת המאכל הלאומי פאלפל. עצירה לא שגרתית אחת בטיול אתמול הייתה להמתנה לשני חברים "שנחטפו" להשלמת מניין בתפילת ערבית.

בעיר בכלל ובירושלים בפרט, לכל בית, לכל מבנן או שכונה, לכל אתר או מתחם, לכל רחוב או לכל צומת יש "סיפור" ורקע היסטורי. בטיול זה, כמו באחרים, היה הכרח לקצר ולצמצם את ההסבר למינימום, לא היה ניתן להאריך בדיבור. ההסברים היו קצרים ביותר. בגלל שפע המידע בסיפור טיול זה לא יובא הפירוט על המקומות. הכל נמצא בספרים ובמדריכים על העיר המודפסים וברשת האינטרנט.

בטיול זה כמעט ולא צלמתי! מרבית הצילומים הם של אלי בנשימול ומורן קלמן.

המסלול שנבחר לטיול זה, היה כזה שכלל גיוון רב במקומות ובאזורי העיר.

המסלול הטיל בלב העיר

עברנו לחלק החרדי של העיר
בתחילה רכבנו בשכונת מאה השערים,
דרך כיכר השבת עברנו ורכבנו בסמטאות לשכונת בית ישראל
הגענו לשכונת מוסררה בעבר, עד 1967, השכונה הקיצונית מול "הקו העירוני"

ברכיבה לאורך רחוב שבטי ישראל הגענו לקצה רחוב יפו למול חומות העיר העתיקה

נכנסנו דרך השער החדש, עברנו ברובע הנוצרי, הגענו למתחם כנסיית הקבר, המשכנו לקרדו ברובע היהודי, הסתובבנו בו, יצאנו משער ציון ורכבנו מחוץ לחומות עד שער יפו

מול שער כנסיית הקבר

מתחם התחנה הראשונה, שמח ותוסס, ערב שירי חיפושיות

מזכרת לקראת סיום

סוף דבר

היה זה הטיול הרביעי של בערבי הקיץ בירושלים.

תמיד מעניין ומרתק. בכל פעם אנשים שונים, כולם נחמדים, שמחים ומתעניינים וכך גם בטיול זה.

ירושלים עיר רבת פנים ומראות. יש הרבה מה לראות והרבה מה לספוג.

תמיד כיף גדול להסתובב בעיר תוססת זאת.

נהניתי לשוטט גם הפעם עם החבורה שהצטרפה אלי

אהבתי להוביל אותם ולהסביר להם

מן הסתם, עוד אצא בסתיו זה  לתור את העיר.