כפר יאסיף ואבו סנאן, קהילות נוצריות, כנסיות ועוד22 בפברואר 2020
מרכז תיעוד זה הוא ביקור אצל ראשי הקהילות הנוצריות ובכנסיותיהן שבשני היישובים הסמוכים, כפר יאסיף ואבו סנאן.
שני יישובים אלה נמצאים בגליל המערבי ממזרח לעכו והם בנויים בתפר בין מורדות ההר ובין מישור החוף.
בכפר יאסיף ביקרתי לפני מספר שנים פעמיים ואחת מהן בטיול אופניים באזור בספטמבר 2016 ו שתועד לאורך שלוחת אחיהוד וסביב הר גמל, הלאה לג'וליס, לכפר יאסיף ולכפר מכר
הביקור הפעם נעשה במסגרת המיזם "המיעוט הנוצרי בצפון" שמטרתו ללמוד להכיר את מקומות היישוב בגליל ובחיפה בהם מתגוררים הנוצרים הערבים והנוצרים הארמים שהם המיעוט שבמיעוט של אזרחי ישראל.
הצעד הראשון היה לימוד אודות הקהילות הנוצרית וכנסיותיהן בכפר יאסיף ואבו סנאן.
תחילת הלימוד היה מיפוי הכנסיות ביישובים אלה.
בכפר יאסיף ישנן ארבע קהילות נוצריות:
* הקהילה האורתודוכסית הגדולה מכולן ומונה כארבעת אלפים תושבים בקירוב
* הקהילה היוונית -קתולית המונה מאות אולי אלף מאמינים
* הקהילה האנגליקנית המונה מאות בודדות מאמינים
* הקהילה הבאפטיסטית המונה עשרות אולי מאות מאמינים********************
חמש כנסיות הנמצאות במרכז היישוב המשרתות את ארבע הקהילות והן
* כנסייה אורתודכסית סנט ג'ורג' (העתיקה) שנמצאת בגרעין הכפר והיום היא
חלק ממתחם בית ספר אלמוטראן תימותיוס כפר יאסיף (כיתות א'- ט')
* כנסייה אותרדוכסית מרים הבתולה (החדשה) הנמצאת המרכז היישוב סמוך לכביש הארצי מס' 70
* הכנסייה יוונית – קתולית המושיע שנמצאת במרכז היישוב
* כנסייה אנגליקנית המושיע שהיא חלק המתחם האנגליקני, אף במרכז היישוב
* הכנסייה האוונגלית הבאפטיסטית הסמוכה למתחם האנגליקני
באבו סנאן ישנן שתי כנסיות המשרתות את הקהילה הנוצרית האורתודוכסית
* כנסייה אורתודוכסית סנט ג'ורג' העיקרית
* הכנסייה המזרחית המצויה בתוך בית הקברות והיא בנויה בתוך סלע
******
לאחר מיפוי מיקום הכנסיות, המשכתי בלימוד אודותיהם.
השלב הבא היה איתור אנשי קשר ותיאום מועד הביקור. אז, בשלה העת לצאת לשטח.
ביום חמישי (20 בפברואר) יצאתי לסיור אליו הצטרפו עמיתיי הטיילים המתעניינים והסקרנים שמתגוררים בצפון והם שולי לינדר (עין הוד), ניר עמית (שער העמקים), יוחנן דרום (חרשים), מוטי ארמלין (גילון), ענת ודני פלד (צורית) ולוי אבנון (חמדיה).
במחצית הראשונה של הסיור הסתובבנו בחמש הכנסיות בכפר יאסיף.
בשעת בוקר הגענו למתחם בית ספר אלמוטראן תימותיוס כפר יאסיף שם אירח אותנו כהן הדת וראש הקהילה האורתודוכסית אבונה עטאללה (בעבר נקרא אייאב מחולי).
אבונה עטאללה סיפר לנו על הקהילה הנוצרית בכלל והאורתודכסית בפרט וגם על שתי הכנסיות: סנט ג'ורג', כנסיית מרים הקדושה ועל בית הספר היסודי שבעבר שהופעל משנת 1883 במסגרת פעילות המיסיון של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית בארץ ישראל ועל בית הספר הנוכחי בית ספר אלמוטראן תימותיוס שלומדים בו כיום 320 תלמידים מכיתה א' עד ט'
לאחר שיחה במשרדו הוא הוביל אותנו לכנסייה אורתודכסית סנט ג'ורג', משם נסענו למרכז היישוב ושם אירח אותנו בכנסייה אותרדוכסית מרים הבתולה. את הסיור במתחמי הכנסייה האורתודוכסית סיימנו בבית הקברות.
לאחר הפסקה קצרה ברחבת המרכזית של היישוב בה מתקיים ביום חמישי השוק, ביקרנו בכנסייה יוונית – קתולית (המלכיתית) המושיע שם אירח אותנו איש הקהילה פרנסיס גריס אבו איהאב.
המשך סיור היה ביקור במתחם האנגליקני, שם היינו אורחיו של כהן הדת והרועה הרוחני של הקהילה האנגליקנית בילאל חביבי ממנו שמענו על הקהילה ועל תפיסת עולמו הדתית.
לבסוף ביקרנו במתחם הכנסייה האוונגלית באפטיסית שם אירחו אותנו כהן הדת והרועה הרוחני האב ח'אלד דלה וזקן הקהילה ג'אסן עודה, שניהם סיפרו לנו על הקהילה ועל התפתחותה.
הפסקת צהרים עשינו באחת החומוסיות הידועות במרכז היישוב ולאחריה עזבו אותנו שלושה חברים.
את החלק השני של הסיור התחלנו בביקור בבית הקברות היהודי העתיק.
לאחר מכן עלינו, החמישה שנותרו לרכב אחד ונסענו לעבר אבו סנאן
באבו סנאן התפלתנו ברחובות היישוב ודרך הסמטאות הגענו לכנסייה האורתודוכסית סנט ג'ורג'.
לדאבוננו לא הצלחנו לתאם את הביקור מראש. אולם לשמחתנו למקום הזדמן אחד מאנשי הקהילה חוסאם ברברה. הוא השיג את מפתח דלת הכנסייה ופתח אותה. שם סיפר אודות הקהילה במקום ואודות הכנסייה.
אחר כך המשכנו וצעדנו לעבר בית הקברות הסמוך ושם ראינו מבחוץ את הכנסייה החצובה בסלע ונקראת "הכנסייה המזרחית".
בסוף הסיור נסענו שלושה, שולי ניר ואני לבקר במתחם הדרוזי הקדוש, מאקם אל חאדר.
להלן תיעוד מראות במקומות שבקרנו בהם.
****
רקע אודות היישובים
****
כפר יאסיף
ואבו סנאן
הם
שני יישובים
סמוכים וצמודים
והיום לא ניתן
להבחין בקו התיחום ביניהם
****
כפר יאסיף, אבו סנאן וסביבתם
ברבע האחרון של המאה ה-19
****
כפר יאסיף, אבו סנאן וסביבתם
בשנות ה-40' טרם הקמת המדינה
****
כפר יאסיף, אבו סנאן וסביבתם
בסוף שנות ה-50'
בעשור הראשון להקמת המדינה
*****
כפר יאסיף, אבו סנאן וסביבתם
כיום
בעשור השני של המאה ה-21'
****
כפר יאסיף
כפר יאסיף כיום הוא יישוב המאורגן כמועצה מקומית במחוז הצפון בישראל, שהוכרזה כבר בתקופת המנדט בשנת 1925.
שרידים רבים בכפר יאסיף מעידים על קיומו של יישוב עתיק יומין שראשיתו בימי הכנענים, הישראלים והפיניקים. במקום מצויים גם שרידים של יישוב יהודי מתקופת המשנה והתלמוד מימי הרומאים, הביזנטים והצלבנים, אשר נהרסו ברובם או נטמנו. בתקופה הצלבנית בארץ ישראל הכפר ידוע בשם קפרסי (Cafresi), קפריאסיף (Cafriasif).
לא ידוע מתי החלה ההתיישבות הנוצרית והמוסלמית בכפר עד האזכור באמצע המאה ה- 16. מאחר שהנוצרים הוותיקים היו יוונים אורתודוכסים, יתכן שהם הגיעו בתקופה הביזנטינית, בעוד שהמוסלמים הגיעו מאוחר יותר, במועד לא ידוע.
****
במהלך השלטון העות'מאני, התבססה כלכלת הכפר בעיקר על גידול זיתים וכותנה
בשנות הארבעים של המאה ה-18, התיישבו בכפר יאסיף עשרה משקי בית יהודיים בהנהגתם הרוחנית של הרב שלמה עבאדי, והצטרפו אליהם מספר יהודים נוספים, שעזבו את צפת בראשית שנות ה-60 בעקבות רעידות האדמה.
לדברי הנוסעים היהודים, היהודים בכפר יאסיף חיו היטב בחסותו של השליט העות'מאני הגליל האוטונומי דאהר אל-עומר, שסובלנותו אפשרה את הקמתה הראשונית של הקהילה היהודית. הקהילה התקיימה עד שנת 1841 ואחרוני יהודיה עקרו לעכו.
****
בסוף המאה ה-19 היו בכפר בין 350–600 תושבים, מרביתם יוונים אורתודוקסים וכרבע מוסלמים
במפקד של 1922 נמנו בכפר 870 נפש, על פי סקר הכפרים בארץ ישראל, בשנת 1945 מנתה אוכלוסיית הכפר כ-1,400 תושבים, ומתוכם רוב כמעט 80% נוצרים.
בזמן מלחמת העצמאות כפר יאסיף נכבש כחלק ממבצע דקל בקרבות "עשרת הימים (יולי 1949) ולאחריו הגיעו אליו חלק תושבי הכפרים המוסלמים באזור שנכבשו אף הם (כֻּויכַּאת, אל-בירווה ומנשייה). בעקבות המעבר המוסלמים ירד אחוז של האוכלוסייה הנוצרית בכפר יאסיף.
כיום מונה הכפר כ-10,030 נפש מתוכם הנוצרים מהווים למעלה ממחצית,בערך 52%. המוסלמים הם כ-45% ואילו הדרוזים מעט מ-3%.
כפר יאסיף מצטיין במערכת החינוך שלו ובאחוז האקדמאים הגבוה בין בוגרי מערכת החינוך.
*****
כנסיית סנט ג'ורג',
הכנסייה האורתודוכסית
זו הכנסייה העתיקה מבין הכנסיות במקום
ומשערים שנבנתה באמצע המאה ה-18,
בזמן שלטונו של השליט הדרוזי פאחר השני
כיום היא נמצאת בתוך מתחם
בית ספר אלמוטראן תימותיוס
הסורג מפריד בין חלל הכנסייה המרכזי, שבו נהגו לעמוד (וכיום יושבים) מרבית המתפללים, לבין האזור המקודש שסביב המזבח. לרוב נבנתה מדרגה לפני האיקונוסטאסיס, לשימושם של המשרתים בקודש, הנקראת "סולאס", ובמרכזה לרוב נבנתה במה בגובה המדרגה ולפניה, שצורתה כשל חצי סהר. על המדרגה הקרויה "אמבון" ניצב הדיאקון הדת בעת קטעים מסוימים בטקס האורתודוקסי. על אף גובהו, אין האיקונוסטאזיס מגיע לתקרת הכנסייה, דבר המאפשר למאמינים לשמוע את התפילה הנאמרת מאחוריו.
כנסייה מרים הבתולה,
הכנסייה אורתודכסית החדשה
בנייתה החלה בשנת 1986
ונחנכה בשנת 2016
בית הקברות האורתודוכסי
כנסיית המושיע,
כנסייה יוונית-קתולית,מלכיתית
כנסיית המושיע
במכלול המתחם האנגליקני
הכולל גם משרדים ובית כהן הדת
הכנסייה האוונגלית באפטיסטית
הקהילה הבאפטיסטית בכפר יאסיף מאורגנת היום במסגרת "העמותה למען הכנסייה האוונגלית הבאפסטיסטית",
ראשיתה בשנות ה-40' אז החל לפעול "קהילת אחים המשיחיים" במתחם האנגליקני הסמוך.
בראשית שנות ה-70' עזבה הקהילה את מתחם למבנה סמוך ואז נקראה כנסיית כפר יאסיף העצמאית,
בשנת 2003 הצטרפה הקהילה לאיגוד הכנסיות הבפטיסטיות בישראל ומאז נקראת הכנסייה האוונגלית – הבאפטיסיטת שכאמור מנוהלת על ידי העמותה לעיל.
בית העלמין היהודי
העתיק בכפר יאסיף
בית העלמין פעל במקום מאמצע המאה -18 ועד ראשית המאה ה-20' . יהודי עכו והסביבה, שלא רצו להיקבר מחוץ לתחומי ארץ ישראל (עכו נחשבה כעיר נכריה מחוץ לתחומי ארץ ישראל), קברו את מתיהם בבית עלמין זה.
מקאם נבי אל חאדר
מקום מקודש לדרוזים
מקאם נבי אל חאדר קדוש לדרוזים והוא נחשב לקברו של אליהו הנביא על פי המסורת הדרוזית. אל חאדר או בשמו האחר, אבו איברהים הוא אחד מחמשת הנביאים שייסדו את הדת הדרוזית. ב-25 בינואר עולים אליו לרגל. לנביא אל חאדר יש מספר מאקמים בארץ.
****
אבו סנאן
אַבּוּ סְנַאן כיום הוא יישוב המאורגן כמועצה מקומית במחוז הצפון שהוכרזה בשנת 1964.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נכון לסוף 2018, התגוררו באבו סנאן 13,915 תושבים. ביישוב רוב מוסלמי שמהווים כ-54.3%. מאוכלוסיית היישוב, 30.3% הם דרוזים וכ-15.4% הם נוצרים בערך 2100 תושבים.
לפי המסורת הוקם היישוב במאה ה-13 על ידי השייח באז. משמעות שמו של היישוב הוא "בעל השיניים", והשם הוא כנראה על שם החרב בעלת שני החודים של השייח באז, מייסד הכפר.
האחוז הגבוה של הדרוזים בכפר נבע מהקרבה ליישובים הדרוזים הסמוכים ממזרח: ירכא, ג'וליס, יאנוח וג'ת..
כנסיית סנט ג'ורג',
כנסייה יוונית אורתודוכסית
בית הקברות הנוצרי
הכנסייה העתיקה בכפר נמצאת בבית הקברות אינה כנסייה טיפוסית. היא מערה חצובה בסלע הקרטון, מה שהופך אותה למאוד ייחודית. עדיין מגיעים אליה מתפללים ומדליקים בה נרות, כמו כן טקסי תפילה וטבילה עדיין מתקיימים בה.
עבודת שיחזור ושימור הכנסייה התמקדה בשלושה מוקדים עיקריים: טיפול בחלקי סלע בשלבי התנתקות; טיפול בסדקים בתקרת המערה השלמת חלקים חסרים בתקרת המערה להחזרת תפקוד קשתי של התקרה. פירוט ומקור
******
סוף דבר,
היה זה סיור מעניין ומרתק,
למדנו על עוד חלק מהמרקם
המורכב שעניינו המיעוט הנוצרי בגליל
נפתח לנו צוהר על הקהילות הנוצריות
בכפר יאסיף ובאבו סנאן
והכרנו את כנסיותיהן,
בכפר יאסיף ראינו גם את
בית הקברות היהודי העתיק
וביקרו במתחם מאקם אל חאדר
*****
תודה
סיור זה התקיים בזכות האנשים הבאים
שכל אחד "תרם" את חלקו ולהם נתונה תודתי:
* מורה הדרך אמנון גופר שנתן לי "קצה חוט" בתחילת הדרך.
* מורה הדרך ריאד מחלולי שקישר אותי עם אחיו האב עטאלה ראש הקהילה האורתודוכסית
* האב עטאלה כהן הדת וראש הקהילה האורתודוכסית שאירח אותנו במתחם בית הספר אלמוטראן תימותיוס הוביל אותנו בשתי הכנסיות: ג'ורג הקדוש, מרים הבתולה והסביר בפירוט עליהן.
* האב איברהים שאופאני כהן הדת וראש הקהילה היוונית קתולית שתיאם לנו את הביקור בכנסיית המושיע שם אירח אותנו בנדיבות איש הקהילה פרנסיס גריס אבו איהאב
* האב בילאל חביבי, כהן הדת וראש הקהילה האנגליקנית שאירח אותנו במשרדו ובכנסייה והרצה לנו אודות תפיסת עולמו הדתית והחינוכית
* האב ח'אלד דאלה כהן הדת וראש הקהילה האוונגלית הבאפטיסטית שאירח אותנו ויחד עם איש הקהילה ג'אסן עודה הסבירו לנו אודות הקהילה ואבני הדרך בהתפתחותה
*האב ניקולא באסל כהן הדת וראש הקהילה האורתודוכסית באבו סנאן שבשיחה טלפונית ממרחק ניסה לסייע באיתור האיש שיפתח לנו את שערי הכנסייה
* לחוסאם בארברה שפתח לנו את דלתות הכנסייה באבו סנאן ובעיקר את ליבו ואירח אותנו בחום ואחר כך הדריך אותנו כיצד להגיע לבית הקברות
* אחרונים חביבים שבעת חבריי ועמיתיי לטיול – שולי לינדר, ענת דני פלד, מוטי ארמלין, יוחנן דרום, לוי אבנון וניר עמית – שיחד היוו חבורה נעימה, מתעניינת ומלוכדת
לסיכום היה טיול נהדר!