אדם בסביבתו, עפר שטינבך, אופה לחם מחמצת, חיפה11 במאי 2026
עניינו של תיעוד זה הוא עפר שטינבך אופה לחם מחמצת.
*
*
*
עפר הוא המקים ובעליו של העסק הנקרא "לחם שאור – פת שטינבך מאפיה חשמלית" שנמצא ברחוב יפו 28 שבעיר התחתית של חיפה.
*
*
עפר אופה 40 סוגי לחמים כפריים העשויים ממחמצת כפרית.
הלחמים עשויים ללא סוכר, ללא שמרים, ללא משפרי אפיה וללא חומרים משמרים
הלחמים מכילים 70% קמח כפרי, 30% קמח חיטה מלא, ותוספת של מעט טחינה משובחת בבצק שיוצרים שילוב מושלם של טעם, מרקם ואיכות.
*
*
*
*
בנוסף למאפי הלחם הטריים הוא מוכר גם ממרחים, ריבות, פסטה טרייה ועוד. לדבריו "מבחר שלא נגמר".
*
הקשר הראשון עם עפר שטיינבך נוצר בעיצומה של המלחמה נגד איראן ונגד חיזבאללה בלבנון בשלהי חודש מרס 2026.
ידידי, רון רוגין איש חיפה שמכיר אותו הוא שחיבר בינינו.
בתיעוד שעניינו השיטוט באחוזה, בין מרכז הרפואי כרמל ובין מרכז חורב שולב צילום זה.
*
כשרון ראה את הצילום, הוא סיפר לי מעט על עפר שטינבך.
רון המליץ שאפגוש אותו כי הוא איש מעניין, מיוחד, יוצא דופן והוא "דמות חייפאית ססגונית".
לא היססתי וייצרתי קשר עם עפר והצעתי לו להצטרף למיזם אדם בסביבתו.
אדם בסביבתו הוא אחד מיזמי הצילום שהתחלתי בצעדים מהוססים בשנת 2020.
משנת 2023, אני עוסק בו מעת לעת
מיזם זה מלהיב אותי כל פעם מחדש.
מיזם זה כולל צילום של אנשים מכל תחומי החיים במקומותיהם.
מדובר על אנשים, אותם אני מכיר זמן רב או אלה שאני נחשף אליהם במקרה או שלא במקרה.
בתיעוד אודותיהם משולבים הצילומים ב"תמצית הסיפור" שלהם.
השיחה ראשונה ביני ובין עופר הייתה ימים בודדים לפני פסח.
בגלל חופשת הפסח ואילוצים נוספים אחריהם, הפגישה הראשונה נדחתה מספר שבועות.
הפעם הראשונה הגעתי אל עפר הייתה ביום שלישי 5 במאי 2026.
עפר סיפר לי על עצמו ועל העסק שבנה והראה לי את המאפייה. אז גם צלמתי אותו מעט.
בהזדמנות זו הכרתי את החנות והמאפייה ולמדתי כיצד עלי להתארגן לצילום העיקרי.
לאחר הפגישה עפר שלח לי מעט חומר רקע נוסף עליו כך שיכולתי להרחיב את ידיעתי אודותיו ולהכין את החלק הכתוב של התיעוד.
ביום שני 11 במאי 2026 השכמתי קום ובשעה 05:30 הגעתי למאפיה בזמן שעפר פתח אותה.
אל המאפיה הגיע גם חברי יותם נבין.
נכחתי במקום ובעיקר במאפיה במשך ארבע שעות.
בפגישה מקדימה עם עפר סכמתי אתו שאהיה "כמו זבוב על הקיר" ולא אסיח את דעתו.
כך היה צלמתי אותו בעשייתו.
לקראת השעה 07:00 הגיעו למאפיה עוזריו של עפר, ארבעה אנשים: שלוש נשים צעירות וגבר צעיר וגם אותם צלמתי ולבקשתם לא עם פניהם.
*
להלן מובאים המידע
אודות עופר
והעסק שהקים,
צילומים שנעשו
בשני המפגשים.
ומספר צילומים
מהעבר
שעפר העביר לי.
*
לחם מחמצת הוא לחם המורכב לרוב ממספר מרכיבים בודדים: קמח, מים ומלח.
המחמצת מחליפה את תפקיד השמרים שחשוב כל כך בבצק כדי לגרום לו לתפוח.
מחמצת גם היא מורכבת מקמח ומים.
תפקיד המלח הוא למנוע התפתחות של בקטריות וחיידקים שליליים בהתפתחות הבצק ולחדד טעמים.
תהליך הכנת לחם מחמצת לרוב מתפרס על פני כמה שעות עד כמה ימים.
*
*
*
*
*
עפר שטינבך, משכים קום מדי יום בשעה 04:30 כעבור שעה הוא מתחיל רק כדי לייצר את אותם לחמים במו ידיו.
כאמור, המאפייה נמצאת בעיר התחתית של חיפה שהפכה לשם דבר באזור, המשך ישיר לעשייה משפחתית ענפה שהחלה אי שם בפולין ועל כך יורחב בהמשך.
*
*
*
*
*
*
*
*
עפר שטינבך הוא אדם חברותי, איש עמל ונוֹחַ לַבְּרִיוּת.
עפר הוא "איש חיפה" ברָמָ"ח אֵיבָרָיו וּשְׁסָ"ה גִּידָיו.
עפר הוא דור שלישי לאופים.
בהשכלתו הוא אדריכל, אך לא עבד במקצוע אפילו יום אחד.
*
*
*
עפר (1969) נולד וגדל בחיפה.
הוא למד בביה"ס היסודי בן גוריון שברוממה הישנה ובתיכון בביה"ס אליאנס ובסמ"ת במגמת טכנאות רכב.
שירותו החובה שלו בצה"ל (1988 – 1990) היה במסגרת חיל חימוש.
*
*
בשנת 1992 עבר תאונת דרכים עצמית קשה שכשרכב על אופנוע.
לאחר מכן נדרש לשנה של פעילות אינטנסיבית לשיקום.
לאחר השיקום למד אדריכלות בביה"ס ויצו שבחיפה וסיים עם תואר הראשון בלימודי הנדסת בניין B.S.C – Bachelor of Science.
בשנת 2000, לאחר לימודיו יחד עם חבר הקים מסגרייה לעבודות ברזל ועבד בה במשך שנתיים וחצי.
בהמשך הזמן עבר להתגורר עם בת זוגתו קרן בערי מטרופולין המרכז
שם פעל כעצמאי בעיסוקים שונים שלדבריו "לא תפסו אותו ובעיקר לא עניינו אותו".
בשנת 2006 קיבל מתנה "מכונת לחם חמצת חשמלית" לשימוש ביתי. המתנה כללה גם ספר להכנת לחם.
אז הבין כאדריכל במקצועו, שעדיף לו לעצב לחמים מאשר חללים וחדרים ולבחון את המכונה המעניינת.
אז החלו צעדיו הראשונים בהכנת לחם מחמצת ולדבריו, כאמור, לשימוש ביתי בלבד
*
בשנת 2012 נפרד מקרן והחליט לחזור לחיפה.
עופר שלדבריו, אוהב את עבודת כפיים רצה להיות קבלן בניין. זו הסיבה שגם למד אדריכלות.
עפר חָבַר לַחֲבֵרוֹ קַבְּלַן בִּנְיָן שעסק בשיפוצים ועבד איתו.
בשנת 2013 רכש תנור תעשייתי לאפיית 12 כיכרות לחם ומלוש להכנת בצק 12 ק"ג.
עפר התחיל לאפות לחם בביתו ומכר אותו לחברים ומכרים שהגיעו אליו דרך הפייסבוק.
במשך הזמן פיתח מערכת הזמנות מראש וכך במשך שלוש וחצי שנים גדל מספר ההזמנות.
לצורך חלוקת הלחם בנה ארגזי עץ לחלוקה.
בהמשך הזמן שכלל את מכירת הלחם.
בשנים 2015 – 2016 בימי שישי מכר 60 כיכרות לחם בדוכן מוצרי בריאות בקניון חיפה.
בנובמבר 2017 עפר החליט להעביר את מערך אפיית הלחמים מביתו.
הוא שכר ברחוב יפו 28 שבעיר התחתית חנות שחלקה הוא מאפייה.
מקום זה בו נמצאת עד היום "פת שטינבך מאפייה חשמלית".
כשפרצה מגפת הקורונה בשנת 2020 והוטלו סגרים נאלץ לסגור את החנות.
ואז החל למכור את לחמיו ברשת המרכול סטופמרקט ובשנת 2023 חדל לשווק דרכה בגלל אי כדאיות כלכלית.
בשנת 2023 פתח אותה שוב וגם פתח חנות באחוזה שבכרמל שהייתה שייכת ללחם תושיה שחדלה לפעול.
*
*
עופר הוא נצר של ממשפחת פת, משפחה של אופים שעלתה לישראל מפולין בשנת 1920
שם המשפחה של 9 האחים וההורים שעלו לארץ היה פט שמשמעותו פורטוגלים טהורים.
מכיוון שכל עיסוקם היה הכנת לחם טרי ואיכותי, החליטו ההורים לשנות את האות ט' ל-ת', דבר שהשתרש היטב ותרם לתדמית של המאפייה".
הוא נכד של מייסד מאפיות פת שפעלו בחיפה בין השנים 1922-1956.
המקור ארכיון משפחתו של עפר
לדבריו" "סבי ניצל משדה הקרב במלחמת העולם הראשונה, בזכות העובדה שידע לאפות לחם לחיילים. כשעלה לארץ החליט להמשיך ולאפות",
היסטוריה המשפחתית מתועדת על קירות המאפייה המעוטרים בצילומים שחור לבן.
*
הסב הגאה עומד ליד המשאית הממותגת 'א. פת מאפייה חשמלית' בחזית המאפייה, לצד עגלות עם סוסים שמחכות להביא את המאפים הטריים לתושבי האזור.
*
*
לדברי עפר יש משמעות של תוספת המילה חשמלית, לשם מאפיית הבוטיק והיא קשורה לסבו.
בתקופת המנדט בזמן שהחשמל היה מצרך נדיר בעיר חיפה, אם בכלל, הסב התהדר במיקסר שנחשב אז משוכלל ולמקור גאוותו.
כשהסב הבין שהמאפייה שהוא מנהל, מייצרת לחם איכותי וטרי לסוכנות היהודית, למשפחות אנשי השלטון והצבא הבריטי, לתושבי האזור היא חדשנית. זאת בזמן שהמתחרים עדיין לשים את הבצק ביד.
עפר ציין כשמצא את תמונת סבו לצד האוטו לחם שלו ועליו כתוב 'א.פת – מאפייה חשמלית', החליט לאמץ את הביטוי מאפייה חשמלית והוסיף אותו למילים פת שטינבך".
*
לצד צילומי המשפחה המציגים כאמור את הסב ואת בני המשפחה בישראל של לפני הקמת המדינה, בחנות מוצגים פריטים היסטוריים דוגמת מכונות ביתיות לפריסת לחם וארגזי לחם עתיקים העשויים מעץ או אמייל.
*
תוכנת ניהול המאפיה שבנה לעפר אחיו
*
את הלחמים עצמם מכין שטינבך על פי מתכונים שהוא עצמו יוצר.
כולם לחמי מחמצת מחומרי גלם טבעיים וטריים בלבד, ללא חומרים תעשייתיים או סוכר, מלבד לחלות העשויות 100% קמח כוסמין, טחינה ושמן זית ונמכרות בימי שישי בלבד.
*
כל לחם גם זוכה לשם המייצג את תכולתו. "לוז אנד מור" הוא לחם עם אגוזי לוז וסוגים נוספים של אגוזים וגרעינים.
לחם "שועלי" עשוי משיבולת שועל, אגוזי לוז, קשיו, גרעיני דלעת, חמנייה ועגבניות מיובשות;
לחם "שועלי מטריף חריף", משלב גם פלפל חריף; "מלך הארגמן" – עשוי ומאגוזי לחם וחמוציות;
לחם "טוטם" מיוצר בתבניות ייחודיות, המיוצרות גם בייצור אישי, ועשויות חרס או נירוסטה.
*
בנוסף לחנות ולמאפיה ברחוב יפו, כאמור, בלב הכרמל ברחוב חורב 13, נמצאת החנות הבית של "פת שטינבך מאפייה חשמלית",
החנות מציעה למעלה מ-40 סוגי לחמים טריים, הכוללים גם את מרכולתם של מאפיות בוטיק נוספות באזור (מאפיית לחמים (לחם ארז לשעבר), ברידא ונטול גלוטן.)
בנוסף בחנות זו נמכרות עוגות, עוגיות פסטה טרייה קפואה ומוצרי מעדניה איכותיים.
*
*
תוך כדי לימוד אודות עפר ראיתי את כותרת אחד המאמרים שנכתבו עליו "מהתנור של סבא למאפיית בוטיק איכותית".
לדברי עפר, עם עבר מפואר של אפייה משפחתית ולחמים שנאפים מדי יום באהבה, הוא ממשיך את דרכו של סבו ונותן למסורת חיים חדשים.
בעזרת מיקסר חשמלי, השקעה עצומה ולחמי מחמצת טריים ואיכותיים, הוא מגשים את בחירתו לחזור לשורשים במאפיית בוטיק בלב חיפה. לדידו,
המקום בו נמצאות המאפיה והחנות מחבר בין זיכרונות ילדות לטעמים משובחים, בין מסורת רבת שנים לאיכות עכשווית ומקוריות.
במשך השנים, עפר התמודד עם האתגרים רבים: הקושי להתפרנס ולשרוד מעבודת כפיים, עלויות ייצור גבוהות, חומרי גלם יקרים וחוסר תמיכה ממשלתית בעסקים קטנים ויצרנים עצמאיים,
למרות כל קשיים אלה הוא ממשיך בכל הכוח ונחשב לסיפור הצלחה מקומי וישראלי.
המאפייה שהפכה למותג מקומי לבית חם לאוהבי לחם אמיתי, הנעשים בעבודת יד, מתוך תשוקה, הקפדה וסבלנות.
מדובר במקום בו אפשר ליהנות ממוצרים משלימים, כוס קפה איכותי וסיפורים נוסטלגיים שיוצרים יחד חוויה שהיא הרבה מעבר לאפייה – חיבור בין עבר לעתיד, בין מסורת לקדמה ובין קהילות שמוצאים כאן תחושת שייכות, השראה וטעם של בית.
סוף,
שמחתי להכיר את עפר,
התרשמתי מאוד ממנו
ונהניתי מאוד לצלם אותו
*****
תודה לך
רון רוגין
שהכרת לי
את עפר
וחיברת בנינו
*****
תודה לך
יותם נבין
שהשכמת
והגעת למאפיה
והיית לרגע גם
עוזר צלם
*****
תודה לך
עפר שטינבך
שפתחת אשנב
לעולמך הנהדר
והראית
מה אתה אוהב
ומה אתה יודע לעשות.
אני מאמין שעוד
תפרח ותגדל
ותעשה חייל.
אתה יחיד ומיוחד
ושבודדים הם
אנשים כמוך.