ליל רמדאן בפזורת אל הוזייל הסמוכה לרהט23 במאי 2019

בערב יום רביעי (22/5/2019), אחד מימיי צום הרמדאן, איל גזית ואני התארחנו אצל באסם אל הוזייל.

את באסם הכרתי בטיולי האופניים עם הקבוצה המשותפת הכוללת חברים קבוץ שובל ואנשי פזורת אל הוזייל.

אתמול זו הייתה הפעם הרביעית שהגעתי לרהט. הפעם הראשונה בטיול אופניים "משולש" שובל/רהט – להבים – בית קמה, אוקטובר 2016, הפעם השנייה בביקור אצל יוסף מסרי אחד מחברי הקבוצה בפברואר 2017 ופעם השלישית בטיול אופניים נוסף  משובל דרך רהט למשמר הנגב, הלאה לאורך נחל גרר לתל שרע וחזרה דרך נחל קמה, יוני 2017

פזורת אל הוזייל

מיקום הפזורה מחוץ לתחומי העיר רהט

מיקום הפזורה מחוץ לרהט

******

באסם אל הוזייל הוא אחד מצאצאים הרבים של  השייח' הידוע סלמאן אל- הוזייל.

שיח סלמאן אלהוזייל, ששמו המלא: סלמאן עלי סלמאן עלי עזאם אלהוזייל  היה במשך למעלה שישים שנה שייח' השייח'ים של מטה התיאהא בנגב. השייח היה נשוי לשלושים ותשע נשים ואלו ילדו לו שבעים וששה ילדים.

אל פאתי רהט הגענו איל ואני בשעת האור האחרונה שהיא השעה האחרונה של צום הרמדאן.

חודש הרמדאן הוא החודש התשיעי בשנה המוסלמית. בחודש זה חלה מצוות הצום במהלך היום, שהיא אחד מחמשת עמודי האסלאם. הייחוד העיקרי של חודש רמדאן באסלאם הוא הצום (איסור אכילה ושתייה) שמקיימים המוסלמים בכל יום של החודש מעלות השחר ועד השקיעה. במהלך היום אסור גם לעשן ולקיים יחסי מין, ובמהלך החודש לא נערכות חתונות. בניגוד לימים, הלילות בחודש הרמדאן הם בעלי אווירת חג ופסטיבל.
משכו של החודש 29 או 30 ימים (בתלות במועד ראיית מולד הלבנה בסיום החודש), ולקראת סיומו חל לילת אל-קאדר, שבו על פי המסורת המוסלמית ניתנה הגרסה הראשונה של הקוראן למוחמד. בסיומו של החודש חל עיד אל פיטר, מועד מוסלמי החל בשלושת הימים הראשונים של חודש שוואל.
חודש הרמדאן נחשב לחודש של קדושה, אחווה ושמחה בתרבות המוסלמית, ובנוסף מתאפיין בעידן המודרני בריבוי צרכנות ותכני בידור.

*******

את באסם פגשנו בקרבת מקום מגוריו. בתחילה הסתובבנו ברהט כדי לספוג את אווירת השעה האחרונה של הצום.

בהמשך נסענו למקום מגוריו והסתובבנו בין מבניי הפזורה ועלינו לראות את שרידי בבית האבן על ראש גבעה וצפה אל מרחבי שטחי המרעה של שבט אלהוזייל אותו בנה השיח בתקופת השלטון הבריטי ונקרא בפי הבדואים "ארמון השייח'".

עם רדת החשיכה והכרזת המואזין על סיום הצום התיישבנו לארוחה. בינתיים הגיעו בני משפחתו של באסם ושוחחנו אתם. בין היתר ספרו על השייח שהם צאצאיו ועל הפזורה מקום יישובם שנחשבת כפר לא חוקי.

לאחר הארוחה נסענו לאכול את הקינוח באחת מחנויות המאפה. משם נסענו למגרש המתנ"ס לצפות מעט בטורניר הכדורגל של מטה הוזייל.

הצילומים להלן הם תיעוד של הביקור.