קיבוץ סאסא בזמן שקיעה26 ביוני 2019

 

בשעות הערב של יום רביעי (25/6/2019), לאחר טיול במורדות הרי מירון ורמות הגליל  העליון המזרחי, הגענו לקיבוץ סאסא.

****

 

חבר הקיבוץ יצחק רותם (פיפ), עמית יקר בקבוצת מטיילים אופניים אירח אותנו.

 

זו הייתה הזדמנות להתרשם מהמקום היפה וללמוד מעט על הקיבוץ המפואר על תולדותיו.

 

בנוסף זכינו לראות את השקיעה באחד המקומות היפים בארץ.

 

הקיבוץ נמצא במרכז הרי הגליל העליון בגובה של כ-900 מטרים מעל פני הים, ונשקף ממנו נוף מרהיב עין.

****

 

השם "סאסא" לקוח מן העברית של תקופת המשנה, ופירושו "מלען", "שערה מן השערות שבראש השיבולת". הממצאים הארכיאולוגיים מעידים שבמקום שהקיבוץ יושב עליו שכן כפר יהודי בימי בית שני.

*****

קיבוץ סאסא עלה על הקרקע ב- 13 בינואר 1949 על עיי הכפר הערבי סעסא

הכפר סעסא וסביבתו בשלהי המאה ה-19

מבט אל הכפר סעסא למול הר אדיר

****

קטע מתוך דו"ח שי"י על הכפר סעסא שירות ידיעות של הגנה משנת 1943, באדיבות פיפ

 

הכפר הערבי סאסא בשנות ה-40' של המאה הקודמת

 

הכפר סעסא שנכבש כחודשיים וחצי קודם לכן במבצע חירם שהיה הגדול והמורכב במבצעי חזית הצפון במהלך מלחמת העצמאות ונערך בשלבים האחרונים של המלחמה, בין 28 ל-31 באוקטובר 1948. במהלכו כבש צה"ל את מרכז הגליל העליון וחלקים מן הגליל התחתון, ובכך מדינת ישראל השתלטה על כל שטחו של הגליל שהיה מיועד למדינה הערבית בהתאם להחלטת החלוקה של האו"ם, שנה קודם, ב-29 בנובמבר 1947. כן כבש צה"ל, באופן זמני, חלקים מדרום לבנון. מבצע חירם, שהיה המבצע הצבאי האחרון בחזית הצפון הציב את גבולה הצפוני של מדינת ישראל, עם לבנון, על הגבול המנדטורי. בעקבות המבצע, צבא ההצלה בראשות פאוזי קאוקג'י נעקר מהאזור, מארץ ישראל בכלל, ולמעשה חדל להוות גוף צבאי משמעותי. מבצע זה שנמשך כ-60 שעות, גרם ליציאה המונית של ערבים מן הגליל לכיוון לבנון.

 

******

 

קיבוץ סאסא הוא היישוב העברי הראשון שנוסד באיזור הגבוה של הגליל העליון לאחר מלחמת העצמאות. מייסדיו הם חברי "גרעין עליה ה' " של תנועת "השומר הצעיר" מצפון אמריקה.

קבוץ סאסא וסביבתו בשלהי העשור הראשון

*****

 

קיבוץ סאסא הינו קיבוץ שיתופי ושוויוני גם בעידן המודרני. אוכלוסיית הקיבוץ מורכבת מגרעין המייסדים, מספר גרעינים של "השומר הצעיר" מישראל שהצטרפו כהשלמות, גרעין של "השומר הצעיר" מאירופה (איטליה, צרפת, שווייץ), וכן בני קיבוץ וילדי 'עליית הנוער' בוגרי המוסד החינוכי המקומי "פינת אנה פרנק". כיום חיים בסאסא כ-450 נפש, מהם כ-230 חברים, והשאר מועמדים וילדים.

מבט על הקיבוץ

 

בשנות השישים המוקדמות החליטו חברי סאסא, בניגוד למקובל בתנועה הקיבוצית, לא לשלוח את בני הקיבוץ להתחנך במוסד חינוכי בקיבוץ אחר ולחנך בנפרד את חברות הנוער בקיבוץ, אלא להקים מערכת חינוך משותפת – "פינת אנה פרנק", שבה התחנכו וגרו ביחד בני הקיבוץ ובני עליית הנוער. ה"פינה" הייתה הבסיס לבית הספר התיכון האזורי הקיים כיום בסאסא. גם בית הספר היסודי המקומי, "נוף הרים", הפך, בהחלטת הקיבוץ, לבית ספר אזורי שבו לומדים ילדים מכל יישובי הסביבה. במשך השנים נעשה קיבוץ סאסא מרכזו של החינוך מגיל הינקות עד גיל הגיוס לצבא באיזור מרום הגליל.
בשנותיו הראשונות של הקיבוץ התבססה כלכלתו על ענפי החקלאות, בעיקר מטע התפוחים. בעשרים השנים האחרונות התפתחה מאוד התעשייה בסאסא, וכיום מפעל המיגון "פלסן" והמפעל לחומרי ניקוי "סאסא-טק" הם המקור העיקרי להכנסות. מפעלי הקיבוץ וענפיו מעסיקים אוכלוסיה מגוונת מהסביבה הקרובה והרחוקה. כמו כן נפתחו יזמויות חדשות בסאסא, גלדריית" בוזה ו"פארק חבלים "אתגר בהר".

 

*****

לקט מראות מימים ראשונים
תמונות מארכיון קק"ל שנמסרו באדיבות יצחק רותם (פיפ)

*****

*****

****

****

****

עיי הכפר סעסא

****

****

*****

זמן שקיעה

****

פיפ ואני

****

****

סוף דבר,

היה זה ביקור קצר
שרק גירא את התיאבון,
טרם שבענו, בזמן הקרוב,
כנראה בחורף נגיע
לביקור ארוך יותר,
יש עוד הרבה לראות ולצלם.
אומרים שהפריחה בקיבוץ מרהיבה

****  

 

השאר תגובה