אדוארדו אוקסמן, מסע רכיבה בשוויץ, חמישה ימים, קיץ 201625 באוגוסט 2016

מסע רכיבה בשוויץ,
חמישה ימים, קיץ 2016

הרעיון ומימושו

אחרי טיול רכיבה מוצלח באוסטריה שחזרתי לארץ,  נודע לי כי בתחילת אוגוסט יהיה לי חלון באירופה שוב.

ידעתי שבזמן זה אוכל להתפרע…

להתפרע?, כלומר לטייל שוב במקום שאבחר ו"עם מי".

"איפה" היה יכול להיות בכל מקום באירופה,

"עם מי" נסגר אחרי שאבי ממן ידידי הטוב ושותפי הקבוע לרכיבות נתן את ההסכמה. ידעתי שאני יכול לבנות על דברים קשים יותר, פחות סגורים, חדשים.

טיול מתגלגל עם שקיים קרץ לי. זה טיול שפחות נוח לבצע עם קבוצת רוכבים גדולה. אבל הפעם? רק עם אבי, זה התבקש.

"איפה" היה יותר קשה. גרדה? דנובה? עמק הריין? הולנד?

כפי שאמרתי, הכול היה פתוח. חבר שלי בעבר הזכיר את חברת SWISS1 וטיול מתגלגל שעשה ליד האלפים.

גוגל פשוט הפגיש אותי עם האתר הממשלתי השווצרי MySwitzerland.com.
נדלקתי ותוך שעתיים היה לי מסלול!!!

עמית קראה על הכוונות שלי בפייסבוק, והיא גם קפצה על הרכבת… היתר בסיפור המסע. תיהנו!!!

הטיול

משך וזמן הטיול: חמישה ימים, בין 6 באוגוסט עד 13 באוגוסט, 2016

שוויץ, ארץ מפנקת את הרוכב בנופים יפים ומגוונים אבל וגם מדינה יקרה יחסית למדינות אחרות באירופה

הקבוצה: שלושה רוכבים בכושר טוב ורגילים לרכיבות ממושכות וישיבה על אוכף האופניים במשך שעות רבות והם  עמית תמיר-דהן, אבי ממן  ואדוארדו אוקסמן

אופניים: אופניים אישיות שהוטסו מהארץ. "הפכנו" אותם לאופניים עם זנב קשיח ע"י נעילת הבולם האחורי, או אלתורים אחרים והעמסנו עליהם שקיים לנשיאת הציוד האישי.

נקודת התחלה:  בעיר ציריך
נקודת סיום:      בעיירה SORENBERG, ממנה חזרנו ברכבת לציריך.

מרחק:              203 ק"מ
טיפוס מצטבר: 4592 מטר.

יום טיסות, העברות, לוגיסטיקה והרכבת האופניים

האופניים הוטסו בארגזים. בשדה התעופה בציריך, "גררנו" את הארגזים עד לתחנת הרכבת שנמצאת בשדה ועלינו לרכבת לתחנה המרכזית בציריך. "גררנו" שוב את הארגזים מחוץ לתחנה המרכזית עד לתחנת החשמלית ועמה הגענו למלון. ההעברה ו-"גרירת" הארגזים הייתה לא נעימה, אבל כל חלופה אחרת הייתה מתבטאת בעלויות גבוהות.

במלון פתחנו את הארגזים, הרכבנו את האופניים

יצאנו לסיבוב עירוני בעיר ציריך, בשביל הכיף וגם כדי לבדוק את האופניים לקראת המסע שיתחיל יום למחרת.

רכיבה אורבנית בציריך היא מיוחדת בפני עצמה. הולכי רגל, רוכבי אופניים, מכוניות וחשמליות נוסעות על כבישיה בהרמוניה שנובעת בעיקר מהסובלנות ומתן זכות קדימה. תרבות.

רכבנו כשלוש שעות כולל עצירה לארוחת ערב קלה ליד האגם היפה שהעיר ציריך צמודה לו.

רכיבה עירונית בציריך, מסלול הפנייה שמאלה לאופניים במרכז הכביש מסומן באדום

תכנון המסלול

התכנון נעשה כולו בארץ והתבסס על האתר הממשלתי השוויצרי המעולה: MySwitzerland.com. באתר, מסלולי רכיבת שטח, רכיבת טורינג, מסלולי הליכה ו-… מסלולי גלגילות.

שוויץ היא מעצמה בתחום פעילויות שטח (OUTDOOR) וכבר לפני עשרות שנים, קיים שילוט מסלולי הליכה מדוגם. עם השנים ועם גידול ספורט רכיבת האופניים, לתשתית זו התווספו תשתיות לאופניים.

באתר זה , המסלולים לאופני שטח מחולקים לשלושה סוגים:
* מסלולים ארציים – שלושה
* מסלולים אזוריים – שישה עשר
* מסלולים מקומיים – מאה תשעים ושניים.

המסלול שרכבנו הורכב על ידי, חיבור של מסלול בין יומיים מציריך לעיירה EINSIEDELN (מסלול אזורי מספר 22), ו-3 ימים של מסלול ארצי מספר 2 בשם PANORAMA BIKE (מסלול שכולל 14 מקטעים וחוצה את שוויץ לרוחבה ממזרח למערב).

כפי שנכתב לעיל, תשתית השילוט מצוינת, אך אנחנו בדקנו את עצמינו כל הזמן עם מכשיר GPS והקלטות המסלול. מסיבה כלשהי, לא מצאתי הקלטת המקטעים באתר MySwitzerland.com (מוזר…) ונאלצתי להוריד אותם מאתר GIPSIES.

מזג אוויר

באירופה, גם בקיץ יכול לרדת גשם, אם כי כאשר זה קורה, הטמפרטורות לא צונחות.

כמו כן, לעיתים הרכיבה היא בגובה אבסולוטי מעל 1500 מטר מעל פני הים ולגובה יש השפעה על הטמפרטורה.

בימים מסוימים רכבנו בטמפרטורות נמוכות מ-10 מעלות. בעליה, רכבנו עדיין עם חולצה קצרה, אבל בירידות לבשנו 3 שכבות (מנדפת, תרמית ומעיל רוח). גם ביום השלישי לרכיבה שירד עלינו גשם חזק, נרטבנו אך לא היה לנו קר.

יום ראשון
מציריך לעיירה
ZUG

אורך: 47 ק"מ, טיפוס מצטבר: 817 מטר
באתר MySwitzerland.com מצוין אורך 34 ק"מ ו-620 מטר טיפוס
המסלול ב-gpsies

המסלולים המוצעים באתר MySwitzerland.com לא מביאים את הרוכב לאטרקציה קרובה, וגם לא מציינים זאת כאפשרות. הם מציעים מסלול מנקודה לנקודה וזהו. כפי שיוצג בהמשך, כאשר הגענו לעיירה BAAR שהיא הייתה אמורה להיות היעד של המקטע הזה ומקום הלינה, ראינו כי יש אגם בהמשך. ללא תכנון, התקדמנו לעברו ומצאנו את עצמינו בעיירה היפיפייה ZUG ליד האגם. בה אכלנו, לנו במלון ואף התרחצנו באגם. ככה יצא כי במקום 34 ק"מ מוצעים עשינו 47 ק"מ.

מסלול היום הראשון

בבוקר, העמסנו את השקיים על האופניים, אכלנו ארוחת בוקר ולאחר צ'ק אאוט מהמלון, רכבנו כ-4 ק"מ ברחובות ציריך המנומנמים (היה יום ראשון) וניווטתי עד שפגשנו את השלט הראשון של מסלול 22. שלט זה ילווה אותנו ביומיים הקרובים.

ממש עם כניסה לשטח, התחלנו את הטיפוס הקשה ביותר של היומיים הקרובים: 400 מטר לאורך 4 ק"מ (שיפוע של 10%) על דרך כורכר. רכבנו את רוב הדרך, אך כאשר השיפוע הפך לשיפוע של 12-13% נאלצנו לדחוף את האופניים (מאות מטרים בודדים). עם סיום הטיפוס, הרכיבה נמשכת על קו הרכס כאשר אגם ציריך מצד אחד ועמק STALLIKON מצד שני.

מכאן הרכיבה נמשכה באופן נינוח בין שדות תירס, שדות ירוקים של חציר שלא מכבר נאספה,  או ערימות של חציר שממתינות לאיסוף. מז"א היה נפלא והירוק בקרקע לווה בתכלת השמיים. "אם יש גן עדן, אז ללא ספק זה כאן…"

אגם ציריך בסיום הטיפוס הראשון

בשלב מסוים, המסלול יורד לעמק המערבי בירידות אינסופיות (כל מה שעלינו, כרגע אנחנו יורדים) ואז חוברים לקטע מסלול מקביל לכביש, עד לעצירת הקפה.

לפני בית הקפה, המסלול פונה ב-90 מעלות אל עבר אגם TURLERSEE. המסלול לא עובר בצמידות לאגם, והיות ולא ממש חם, אנו מחליטים להמשיך ולוותר על טבילה.

מכאן, המסלול מתמתן וחוצה עיירות קטנות, שקטות וציוריות לרוב לאורך דרכי אספלט פנימיות. הבתים נקיים ומסודרים, גינון ראוי לתמונות ירחוני גינון, פריחה, דשא מדוגם. ניקיון מוחלט. חיפשנו לכלוך, ללא הצלחה…

המסלול הביא אותנו בסופו של דבר לפאתי העיר BAAR  ושלט מסלול 22 מצביע על יעד ההמשך ליום המחרת: EINSIEDELN. השעה הייתה 15:30 והחלטנו כי אחרי 34 ק"מ וכמה מאות מטרים של טיפוס נחפש מסעדה לצהריים ומקום לינה .

מרחוק, ראינו את אגם ZUGERSEE ורכבנו לעברו בהנחה כי על גדותיו יהו מסעדות. קטע זה אינו שייך למסלול 22. לא טעינו: שפת האגם הייתה הומה אדם (יום ראשון, זוכרים?), ילדים, משפחות, רוחצים, ברווזים, מרינות. זו עיירה יפיפייה בה מצאנו מסעדה לצהריים.

בזמן הארוחה, אבי עשה חיפוש בבוקינג וב-TRIPADVISOR  ומצא לנו מקום במלון SWISS HOTEL. מלון מצוין עם ארוחת בוקר בופה מצוינת במחיר סביר.

נחנו וקפצנו לטבילה קצרה על שפת האגם.

אחת המרינות ב-ZUG

יום שני
ZUG ל-EINSIEDELN

אורך: 39 ק"מ' טיפוס מצטבר: 1027 מטר

באתר MySwitzerland.com  מצוין אורך 31 ק"מ ו-820 מטר טיפוס (אנחנו הוספנו קצת כדי לרחוץ באגם).

מסלול היום השני

אחרי יום הרכיבה של אתמול, מה כבר יכול להיות יפה יותר. אז זהו, שבשוויץ זה יכול לקרות.

לאחר רכיבה מנהלתית ברחובות ZUG ו-BAAR, חברנו חזרה למסלול 22 שפינק אותנו בעליה בת 6 ק"מ בשיפוע מתון לאורך ערוץ נחל זורם בשם AGERI. הרבה מים זורמים, מפלים, יער עבות, שקט. כל כך שונה מיום האתמול.

המפלים בנחל AGERI

בסיום העלייה, המשכנו ברכיבה צמודה לכביש עד שנגלה לעינינו אגם AGERISEE  שילווה אותנו בשעות הבאות של הטיול.

מסלול 22 דווקא לא נצמד לאגם או לטיילת שמקיפה אותו. חשבתי כי אסטה ממנו ונרכב ליד האגם, אבל המוביל היה עסוק בשיחה עם אחת הרוכבות (!!) ולא שם לב לשינוי שהוא רצה לעשות ומצאנו עצמינו מטפסים ומתרחקים מהאגם.

טוב, נו, לא קרה כלום. עלינו, לאט. היה חם. שיא הצהריים. אני מניח כי עלינו כ-150 מטר מעל האגם וברגע נוסף של חולשה של המוביל, אבי ועמית לקחו את המושכות ודהרו קדימה, במיוחד כי זה היה בירידה.

בהקלטה ראיתי כי טעינו, אך אותם כבר אי אפשר היה לעצור.

מצאנו את עצמינו על שפת האגם. טוב, אם נגזר עלינו לטבול בו, אז זרמנו עם הגזירה: איזה כייף!!! מים קרים, שיא החום, ברווזים סביבנו ונוף!!

היה קשה לעזוב, אבל היה צריך "לשלם" על הירידה והטבילה. זה עלה לנו בטיפוס מפרך וחם של כ-200 מטר עד שחברנו חזרה למסלול 22.

שוב היינו מעל האגם באחת מנקודות התצפית היפות של היומיים האחרונים. אגם, הרים מושלגים, ירוק, שקט. קשה לתאר את ההרגשה העצומה והאנרגיות. אבל זה היה אמיתי.

אחת מנקודות התצפית היפות של הטיול מעל אגם AGERI

לאחר נקודת הנוף היפה, מסלול 22 פנה צפונה ונפרד מהאגם, כדי לגלוש ולטפס שוב בשדות ירוקים עם או בלי חציר, אסוף או לא. שוב אותו הנוף המשעמם… (!!!)

באזור STEINFOSS הופיעה לנו מסעדת דרכים. היינו רעבים. אכלנו שניצל טעים (מבשר אחר…). המסעדה הייתה ממוקמת בנוף מרגיע והמנוחה הייתה במקום.

עם קיבה מלאה, טיפסנו טיפוס אחרון לפני ירידה מלאת אדרנלין לעיירת היעד שלנו: EINSIEDELN.

בעיירה, מצאנו מלון ST. GEORGE במחיר סביר.

במלון מרכז ספא בו בילינו שעתיים, שמאד התאים לנו על מנת להרפות את השרירים אחרי יום הרכיבה.

מקלחת וארוחת ערב קלה סיימו את אחד מימי הרכיבה היפים שלי…

יום שלישי
EINSIEDELN ל-SCHWYZ

אורך: 24 ק"מ, טיפוס מצטבר: 551 מטר

יום שלישי

יום חוויתי מאד!  המחצית השנייה של הרכיבה (בעיקר הקטע של הירידה לעיר היעד שלנו SCHWYZ) היה בגשם שוטף. הרכיבה אף כללה קטע רכיבה בסינגל.

בארץ חום אוגוסט של 40 מעלות, ואנחנו רוכבים בגשם.

בכלל, לאור התחזית, התלבטנו אם לצאת לרכיבה או לא. היינו במלון מפנק… אז מה רע? לא חייבים שום דבר לאף אחד, אבל לאחר ארוחת הבוקר ראינו כי רק מעונן, אז יצאנו.

בעיר EINSIEDELN הסתיים לו מסלול 22 והתחלנו לרכוב לפי מסלול ה-PANORAMA BIKE שמספרו 2.

10 ק"מ הראשונים היו במקביל לנחל זורם עם מפלונים.

אחרי הק"מ ה-10, מסלול 2 מבקש להרוויח גובה. הטיפוס היה על דרך אספלט בתוך יער.

החל לרדת גשם קל. חלקינו לבשו מעיל.  אני העדפתי להמשיך עם חולצה קצרה. כאמור, גם אם יורד גשם, הטמפרטורה לא יורדת. בגובה 1400 מטר, היה קריר יותר.

הגענו למסעדת דרכים מזמינה ולגמנו קפוצ'ינו חם ועוגת שוקולד ביתית בדיוק בזמן.

נחנו, התחממנו.

השעה הייתה 13:00 והתחזית חזתה גשם אחה"צ. היא לא טעתה.

העצירה במסעדה גרמה לנו לשעת רכיבה אחת בגשם חזק.

הרכיבה אף כללה ירידה בסינגל, שאת החלקים הטכניים שלו הלכנו. סינגל בשוויץ, עם שקיים, בגשם שוטף. זה לא אמיתי!!! זה כן!!!

הרכיבה בסינגל בגשם חזק

לאחר הסינגל, המסלול המשיך לרדת עוד כ-4 ק"מ בדאבל בתוך יער, ואנחנו בגשם שוטף.

בנקודה מסוימת, מסלול 2 ביקש לטפס. כנראה, לדרך נופית.

סליחה, תודה. אלתרנו קיצור כי ממילא הראות הייתה מוגבלת.

"אלתרנו וקיצרנו כי ממילא הראות הייתה מוגבלת"

הגענו למלון 4 כוכבים VYSSIS ROSSI   על הכיכר המרכזית של SCHWYZ.

המחיר הראשוני היה קצת יקר. התמקחנו. הראינו לגברת כי בבוקינג זה זול יותר והיא נתנה לנו 2 חדרים ב-150 פרנק פחות מהמחיר הראשון שאמרה.

עשינו כביסה ונתנו אותה לייבוש במייבשים של המלון.

לאחר מקלחת ומנוחה, יצאנו לארוחת ערב בקרבת המלון.

היום השלישי לרכיבה, שונה מקודמיו, הסתיים לו עם רמת אדרנלין גבוהה.

היום הרביעי
SCHWYZ ל-SARNEN

אורך: 57 ק"מ, טיפוס מצטבר: 959 מטר

יום רביעי

קמנו לעוד יום מעונן.

לאחר ארוחת בוקר מצוינת במלון, התחלנו לרכוב לפי המסלול.

די מהר התחלנו לטפס לגובה של כמה מאות מטרים לפסגה שמצפון לאגם STATTERSEE  (העיירה BRUNNEN נמצאת על גדות האגם הזה).

שיפוע העלייה באספלט היה שיפוע קשה.

עם העלייה בגובה, ההמשך הפך למעונן יותר ופסגת ההר הייתה מכוסה ערפל.

לאחר 260 מטר טיפוס, החלטנו כי לא כדאי להשקיע בטיפוס שבמקרה הטוב לא נראה נוף עקב הערפל, ובמקרה הפחות טוב יתפוס אותנו גשם למעלה.

מתוסכלים, ירדנו חזרה, ורכבנו לאורך האגם עד ל-GERSAU.

מטפסים בשיפוע לא קל

בעיירה GERSAU עלינו על ספינה. זו הייתה ההנחייה של מסלול 2

חצינו את האגם לעיירה BECKENRIED.

: בעת חציית האגם, השמש הופיעה לכמה רגעים

רכיבה נינוחה של כחצי שעה נקטעה ע"י גשם, הפעם מלווה ברוח. לא היה נעים לרכוב, על כן, נכנסנו למסעדה לארוחת צהריים מוקדמת.

במסעדה מצאנו מלון בבוקינג בשם PAX MONTANA ממוקם דרום מזרחית לעיירת היעד שלנו SARNEN.

עוד כשעתיים רכיבה עם טיפוס לא מבוטל יביאו אותנו למלון לסיום היום הקשה יותר של הטיול עד כאן.

ארוחת ערב מצוינת סגרה את היום.

היום החמישי:
SARNEN ל-SORENBERG

אורך: 36 ק"מ, טיפוס מצטבר: 1238 מטר

היום החמישי

התחזית דברה על יום מעונן עם סיכוי לגשם (דומה ליום האתמול).

להפתעתנו זכינו ליום שטוף שמש עם מז"א מעולה.

מסלול 2 נמתח מהעיירה SARNEN  לאורך הגדה הצפונית של אגם SARNEN SEE.

אבל מקום הלינה שלנו היה מצד הגדה הדרומית.

ידעתי שמצפה לנו יום רכיבה קשה, ולא רציתי להשקיע כוחות איפה שלא חייבים.

אלתרתי מסלול רכיבה מהמלון לאורך הגדה הדרומית: יפה לא פחות.

: יורדים מהמלון לגדה הדרומית של אגם SARNEN, "לא פחות יפה"

בקצה האגם, נמצאת העיירה GISWIL בה קנינו למזכרת חולצות רכיבה לשלשתנו, אותן גם לבשנו.

עם עזיבת העיירה, התחיל הטיפוס הארוך ביותר של הטיול שלנו.

טיפוס של  1050 מטר לאורך 13 ק"מ רצוף. בהחלט שיפוע שפוי, אך ארוך ומתיש… ויחד עם זאת, מספק ברמות.

הפרש הגובה הראשון של 770 מטר טיפסנו ללא עצירה במשך שעתיים רצופות.

לאחר הפסקה קצרה, המשכנו עד לבית הקפה ב-MORLIALP בגובה 1353 מטר מעל פני המים.

לאחר שצברנו 990 מטר גובה מצטבר. לאחר הקפה וה-APFEL STRUDEL MIT VANILA SAUCE עלינו לגובה של 1500 מטר מעל פני הים לתמונה יפה אל מול הנוף.

תמונה יפה אל מול הנוף", לבושים עם החולצות שקנינו

את ה-100 מטרים האחרונים טיפסנו מלאי אדרנלין

הגענו למעבר (פאס) בגובה 1611 מטר מעל פני הים.

הפאס בגובה 1611 מטר מעל פני הים

התלבשנו חם לקראת הירידה לעיירת היעד שלנו SORENBERG  אליה הגענו לאחר דהירה לאורך ירידה של 500 מטר הפרש גובה.

מקום הלינה היה מלון SORENBERG במרכז העיירה. לא משהו, אבל הוא היחידי.

גם ארוחת הערב במלון לא היה להיט. אבל אכלנו אותה בישיבה בחוץ כאשר קרני השמש האחרונות מלטפות אותנו.

היום האחרון
חזרה לציריך דרך לוצרן

היום האחרון בקשנו לעשות בכייף.

לאחר ארוחת בוקר טובה, עלינו עם רכבל ה-ROTHORN לתצפית על אגם BRIENZ  והעיר אינטרלקן. אבי אמר שזו התצפית היפה של הטיול.

ירדנו חזרה למלון.

לבשנו בגדי רכיבה ורכבנו 16 ק"מ עד לעיירה SCHUPFHEIM ממנה עלינו על רכבת ללוצרן בה סיירנו כשעתיים לפני שהמשכנו לציריך לסגירת מעגל.

סוף טוב הכל טוב

מה יש להוסיף לאחר הסיפור בעל האדרנלין הגבוה לעיל?

מה יש להוסיף על התמונות שהוצגו בכתבה שהן רק חלק קטן מידי רבות אחרות?

מי שמבקש לראות עוד ולהתרשם מוזמן לקליפ

הטיול היה חוויה עצמתית שנחשפתי אליה עם שני חברים טובים שלא יכלו להתאים יותר למסע מסוג זה.

פגשנו מדינה מרשימה בנופיה ובתרבותה.

פגשנו אנשים שקטים, ענווים ועוזרים.

רחצנו באגמים קרים והסנפנו ריחות של חציר קצוץ ומדושן.

נשמנו אוויר הרים שנתן לנו אנרגיות להכין את המסע הבא.

תודה שוב לעמית ואבי שאין לי ספק שהעשירו את החוויה כל אחד ואחת בדרכים המיוחדות שלו/שלה.

מספר משפטים
לאחר הכתיבה והפרסום

עמירם יקירי.

יש אלה שמתכננים מסלול טיול. הפעם יצא מוצלח…

יש המצלמים אותו בסטילס ובווידאו. הפעם גם זה יצא מוצלח…

יש המזמינים חברים טובים לחוויות… כתבתי את זה למעלה: גם זה יצא מאד מוצלח…

אבל צריך גם "לרוץ ולספר לחבר'ה" או במילים אחרות: להעשיר את קהילת הרוכבים ושייהנו מהחוויה הזו גם.

כאן, אתה נכנס לתמונה. זאת לא פעם ראשונה שהאתר שלך נותן אכסניה לסיפור מסע של טיול שעשיתי.

כאשר חשבתי איפה אני רוצה לפרסם את הסיפור, מיד חשבתי עליך… ולא טעיתי.

ה-"דרישות" שלך קשות, אבל בסוף הוספתי את המפות כפי שביקשת (וצדקת). הוספתי פתיח וסיכום כפי שביקשת, והתרגשתי מחדש לקרוא אותם.

אני רוצה להודות לך על הבמה הזו, למרות שהוא סיפור מסע שלא התרחש בארצנו.

אני רוצה להודות לך על ההשקעה בשעות עריכה ובתשומת לב, גם לדברים שאני לא שמתי לב אליהם.

הטיול היה מדהים, אבל התיעוד שלו, לא פחות מוצלח וזה בגללך.